Opmærksomhedspunkter efter 9. klassetrin - Fælles Mål
 

Kompetenceområde/Færdigheds- og vidensområde

Opmærksomhedspunkt
Tal og algebra/TalEleven kan gennemføre simple procentberegninger med overslag og lommeregner
Tal og algebra/Formler og algebraiske udtrykEleven kan sætte tal i stedet for variable i en simpel formel


Opmærksomhedspunkterne er et mindstemål for det, eleven skal mestre ved afslutningen af 9. klasse.

Læs mere om fagformål og faget matematik.

Særlig indsats

Hvis skole eller hjem er bekymrede for en elevs matematikfaglige udvikling, eller eleven ikke kan opfylde opmærksomhedspunkterne, får resultaterne ”mangelfuld præstation” og ”ikke tilstrækkelig præstation” i Nationale Test på 6. klassetrin eller scorer lavt i forskellige klasse-test, er det vigtigt sammen med forældrene at sætte ind så tidligt som muligt.

I en vurdering af, hvordan eleven i øvrigt fungerer i både skole og hjem, bør indgå:  

  1. Matematikvejlederen kontaktes, og der iværksættes en nærmere kortlægning af elevens matematiske færdigheder og kompetencer - se testoversigt.
  2. I samarbejde med forældrene kan PPR eventuelt kontaktes for yderligere vejledning på dette tidspunkt i forløbet.
  3. Der aftales en handleplan med et undervisningstiltag tilpasset elevens udvikling.
  4. Udviklingen følges herefter nøje og handleplanen tilpasses løbende.
  5. Der sørges for en grundig overlevering til nye lærere, UU og ungdomsuddannelserne.

Vær desuden opmærksom på, at der skal foretages uddannelsesparathedsvurdering efterår 8. klasse.