Særlig indsats

Ordblindetesten er en digital test udgivet af undervisningsministeriet, den afdækker elevens evne at bruge det fonologiske princip i læsning og stavning. Se information om ordblindetesten.

Testen er beregnet til at identificere ordblindhed og bør kun anvendes i de tilfælde, hvor der ikke er andre åbenlyse forklaringer på elevens læsevanskeligheder end ordblindhed.

Resultatet opgøres med det samme og vurderes i forhold til gennemsnitsscoren for elevens klassetrin. Der opereres med tre kategorier rød=ordblind, gul=læsevanskeligheder, grøn=ingen vanskeligheder. Testen tages på skolen af læsevejlederen.

Når elever placerer sig i ordblindekategorien skal læsekonsulenten kontaktes.

Elever med andre skriftsprogsvanskeligheder end ordblindhed for eksempel læseforståelsesproblemer, nedsat læsehastighed eller lignende kan tilbydes ekstrahjælp i form af korte kurser, tilpasset øvemateriale med videre. Det vil ofte være nødvendigt, at elevens vanskeligheder afdækkes med en individuel undersøgelse, således at indsatsen kan målrettes så præcist som muligt. Undersøgelsen foretages af skolens læsevejleder eventuel læsekonsulenten, nærmere aftale herom sker på et netværksmøde med deltagelse af relevante fagpersoner og forældre.

Elever i svære læse- og stavevanskeligheder kan tilbydes specialundervisning inden for skolens gældende timetildeling.

Herudover har alle skoler en programpakke med blandt andet talesyntese og ordprædikering, som eleverne kan få stillet til rådighed både i skolen og hjemmet. Det er målet, at eleverne gennem brug af hjælpemidler, der kompenserer for læse- og stavehandicappet, kan tilegne sig undervisningsindhold på alderssvarende niveau.

Skolerne etablerer kurser for forældre, elever og lærere i anvendelse af it-programpakken anvendt dels som undervisningsmiddel og dels som et handicaphjælpemiddel.