At måle og beskrive størrelse ved hjælp af tal
Måling handler om at beskrive størrelser ved hjælp af tal. Måling er det, vi ofte kalder for hverdagsmatematik eller tal med benævnelser som fx liter, meter, timer, kilogram og kroner. Børn er interesseret i måling. Børns første målinger foregår, når de sammenligner og på den måde får erfaringer med måling i forskellige sammenhænge. Hvem kan løbe hurtigst? Hvem er ældst, yngst, lige gamle? Hvem er højest, lavest, lige høje? Hvor meget mel skal der bruges, når man skal bage? Hvor stor skal hulen være, hvis vi alle sammen skal være i den?
Eksempel
I skovbørnehaven har børnene samlet kæppe, som er lige så lange som deres arme. Og de går nu i gang med at sammenligne dem for at finde ud af, hvilken kæp (arm) der er længst. Det er ikke altid lige nemt, for hvordan måler man en kæp, der buer? Den kan ikke umiddelbart måles ved direkte sammenligning. “Men hvis vi nu strækker den ud, så bliver den rigtig lang!
I garderoben:
- Når børnene skal klædes på og af – tag de lange/korte bukser på, den tykke jakke mm.
- Tal om hvad klokken er, og hvad det hedder, når de kommer og går – morgen, formiddag mm.
Til samling:
- Start hver dag med at tale om ugedag, måned, årstid, årstal og hvad klokken er.
- Hvem er højest? Hvem har det længste hår? Hvem er ældst? Hvor lange er vi tilsammen?
Til spisning:
- Hvor mange skal der dækkes til? Er der stole nok? Hvor mange madkasser er der på bordet?
- Lad børnene være med til at lave mad og læs opskriften op, og lad børnene ”læse” med.
På legepladsen:
- Hvem kan løbe hurtigst? Hvem kan gynge højest? Hvem kan hoppe længst?
- Hvor lang en række kan der blive af børnene stående eller liggende. Mål legepladsen mm.
På gåturen:
- Tal om årstiden og kig på forskellene i naturen.
- Hvad betyder alle tallene på skiltene, og hvordan måler man dem.
Børn udvikler ofte en tidsfornemmelse, efterhånden som de bliver fortrolige med rækkefølgen af de ting, som de laver i løbet af en dag eller en uge. De bliver gradvist mere fortrolige med at tyde de tegn, de møder i deres omgivelser, som viser, at tiden går. Det kan for eksempel være en større bevidsthed om døgnets rytme med dag og nat og de skiftende årstider.
Klokken
At lære klokken kræver en grundlæggende viden om flere matematiske begreber. Børnene skal kende tallene og deres rækkefølge. På den analoge urskive er det tallene fra 1 til 12, og på det digitale ur er det tallene fra 0 til 59. Med børnene i børnehaven er det vigtigt at have størst fokus på den analoge urskive og det basale omkring klokken. Tal med børnene om begrebet tid – se forslag herunder:
- Hvor ser I ure henne? Hvornår har I brug for at vide, hvad klokken er? Tegn ure, som I har set.
- Hvad synes I, der tager lang tid eller kort tid? Hvornår synes I tiden føles kort eller lang?
- Snak med børnene om, hvilke tal og ting de kan se på urskiven – brug eventuelt uret fra bilag 1.
- Analoge ure - hvor mange timer er der i døgnet? Hvorfor kan man kun kan se 12 timer?
- Hvad betyder viserne for klokken? Start med den lille viser.
- Leg tidslege hvor de får fornemmelsen af sekunder og minutter, og tal om hvor lang tid forskellige ting tager.
Link til gratis hjemmeside til arbejdet med klokken, hvor der findes opgaver til udprint, online opgaver og spil, som er delt ind i tidsrummene fra 00-12, 12-24 og 00-24 samt klokkeslæt i hele, halve, kvarte med flere. Der er også forskellige stopure, analoge ure, digitale ure og nedtællingsure - se udpluk i bilagene.
Bilag 2 – ”Min dag” - fokus på hverdagens aktiviteter og hvornår de udføres.
Bilag 3 – Spilleplader med klokkeslæt, der står digitalt og skal tegnes analogt. Flere kan downloades.
Bilag 4 – Spilleplade hvor der kan tegnes visere på og skrives tidspunkt.
App – Lær klokken - spil, som lærer barnet, hvordan man aflæser et ur. Der er både en gratis version og en udvidet version, der koster 25,- kroner.
”Klovnerier med klokken” - materiale omkring tidsbegrebet og klokken. Indeholder opgaver om tid og hjælper barnet med at lære og øve klokken. Materialet indeholder 86 forskellige opgavesider samt spilleplader til tre forskellige spil med klokken - vendespil, bankospil og domino.
Ugedage, måneder, årstider og år
Bilag 5 kan anvendes til aktiviteter om kalenderen og daglige rutiner omkring denne. Overskrifterne hænges op på en væg eller en tavle – ugedag, dato, måned, årstid og årstal. Hver dag kan børnene på skift finde og hænge skilt op. Hver kategori puttes i hver sin pose, som børnene sammen med en voksen skal finde den rigtige i. Man kan selv afgøre om måned, årstid og årstal skal blive hængende i perioden, eller pilles ned og sættes op hver dag.
Ugedag – her kan der sættes aktivitetsbilleder på for den pågældende dag eller tidspunkter for, hvornår der spises, leges, læses højt mm.
Dato – her kan fødselsdage med flag og navne være koblet på.
Måned – her kan der tages billeder af aktiviteter fra en måned og hænges op omkring navnet. Ved månedsskift sættes månedsplakaten i, og når året er gået har I en årskalender med alle aktiviteter.
- Som med uret og kalenderen er det vigtigt at tale om, hvor de forskellige måleenheder anvendes og synliggøre størrelserne fysisk for børnene. Anvend og tal om de forskellige måleredskaber:
- Penge – sedler, mønter, kroner og ører.
- Vægt – foderstofvægt, badevægt, bagevægt, ton, kilo og gram.
- Liter – mål væske og andet i liter, deciliter og centiliter.
- Temperatur – termometer og mål både plus og minus grader.
- Længde og højde – målebånd, tommestok, kilometer, meter, centimeter og millimeter.
- Hastighed – stopur, speedometer i bil, opmålt længde og tag tid.
- Legetøjspenge og butikslege. Lav eventuelt jeres egen by med forskellige butikker, hvor børnene kan handle med penge, klodser, bytte varer og så videre.
- Madlavning og handle ind til maden.
- Gæt hvad der er tungest inden og vej forskellige ting. Lad børnene sortere efter størrelse.
- Afstande – brug cm-målebånd og lad børnene selv gå på opdagelse og måle ting.
- Lad børnene finde ting, der er en meter og tage billeder af dem. Ting der er fra 50 centimeter og nedefter kan tages med tilbage og sorteres i bunker med samme længder.
- Tal om temperaturen på de forskellige årstider, måneder eller tidspunkter på døgnet. Er der samme temperatur over hele verden. Hvor er der varmt (svømmehal, sauna, ved et bål og så videre), hvor er det koldt (køleskab, fryser, hvor der er skygge og så videre).
- Tag tid med stopure. Hvor lang tid tager det at gå rundt om sandkassen, at løbe, at hoppe og så videre.
- Hvor hurtig kan dyr løbe? Sammenlign dyr og mennesker og lav eventuelt. dyrevæddeløb.
- Sammenligninger indenfor de forskellige måleenheder er en rigtig god aktivitet til at få den sproglige dimension koblet på målebegreberne.
Bilag 1 - Analog ur med visere
Bilag 2 - "Min dag" - fokus på hverdagens aktiviteter, og hvornår de udføres
Bilag 3 - Spilleplader med klokkeslæt, der står digitalt og skal tegnes analogt. Flere kan downloades
Bilag 4 - Spilleplade hvor der kan tegnes visere på og skrives tidspunkt
Bilag 5 - Ugedage, måneder, årstider og år