Indsats ved mindre problemer

Børn kan have brug for sprogstimulation i forhold til at få større bredde og dybde i deres ordforråd. Bylander og Krogh (2017) pointerer, at ordforrådet er det vigtigste element i sproget. Klara Korsgaard forklarer i et interview på YouTube, hvad ordforråd omhandler og betydningen af børns ordforråd før skolestart i relation til deres senere læse- og skriveudvikling.

Sprogindsatser som dialogisk læsning og deltagelse i mange daglige samtaler, hvor forældre og det pædagogiske personale bruger understøttende sprogstrategier og kvalificeret i forlængelse af barnets nonverbale og verbale udspil har vist sig at være effektive i forhold til, at børn udvikler deres sproglige færdigheder.

Vejledning til dialogisk læsning og samtaler med børn:

Vejledning til pædagoger
Vejledning til forældre

I Ringkøbing-Skjern Kommune er kendskabet til og brugen af LæseLegs materialer til dialogisk læsning igangsat af Dagtilbud og Undervisning. Der er vejledningsmaterialer til bøger for børn i dagplejen/vuggestuer samt de forskellige aldersgrupper i børnehaven. Flere dagtilbud har købt startsættet, deltaget i opstartskurser og har desuden adgang til LæseLegs nye materialer. Det er dog vigtigt at understrege, at dialogisk læsning for de mindste børn bør have en meget legende tilgang til det at lære nye ord og bygge på børnenes nysgerrighed og interesse.

Forældre og det pædagogiske personale kan orientere sig i LæseLegs materialer.