Mellemtrin 4. - 6. klasse

Når eleverne møder i 4. klasse, kan man forvente, at de har opnået en viden, der gør dem i stand til at demonstrere færdigheder inden for fagets kompetenceområder.

Undervisningen i andet trinforløb bygger videre på det grundlag, eleverne allerede har opnået, og der tilføjes ny viden og færdigheder.

Hverdagserfaringer og de erfaringer, eleverne får i skolen, er fortsat udgangspunktet for undervisningen. Eleverne bygger med lærerens støtte videre på deres forskellige matematikrelevante erfaringer. Det kan være gennem undersøgelser, opgaver, spil og temaer, hvor der arbejdes både mundtligt og skriftligt. Læreren skal dog være opmærksom på, at skal eleverne lære nyt matematik, er det en god ide at vælge en kontekst, som er kendt for eleverne. Et tema omkring fiskeri giver måske meget mening i Hvide Sande, men knapt så meget i for eksempel Borris, hvor et landbrugstema vil være mere aktuelt.

Det er lærerens opgave at planlægge og gennemføre en undervisning, der sigter på, at de enkelte elever gradvist udvikler deres intuitive matematikforståelse til matematisk begrebsdannelse. I de enkelte undervisningsforløb skal der indgå mål fra både de matematiske kompetencer og fra de tre stofområder.

Forældresamarbejdet

Forældrene informeres løbende om elevens generelle faglige standpunkt og resultater af eventuelle tests. Den fremtidige handleplan aftales i samarbejde med forældrene.

Du kan som forældre stadig hjælpe dit barn til at forblive/blive glad for matematik ved at spille spil som for eksempel yatzy, 500, Æsel, 21, Matador og så videre. Eller du kan spørge ind til matematikundervisningen og matematikken i hverdagen, som for eksempel:

  • Indkøb
  • Madlavning og opskrifter
  • Lommepenge, opsparing og økonomi
  • Afstande til ferieture
  • Temperaturer og vejrudsigter
  • Motion, forbrænding og så videre
     

Det pædagogiske personale og vejlederens rolle

  • Hverdagserfaringer og de erfaringer, eleverne får i skolen, er fortsat udgangspunktet for undervisningen. Eleverne bygger med lærerens støtte videre på deres forskellige matematikrelevante erfaringer. Det kan være gennem undersøgelser, opgaver, spil og temaer, hvor der arbejdes både mundtligt og skriftligt. Læreren skal dog være opmærksom på, at skal eleverne lære nyt matematik, er det en god ide at vælge en kontekst, som er kendt for eleverne.
  • Inddrage matematik i arbejdet med de øvrige kompetenceområder i mellemtrinnet, i kreative og musiske udtryksformer, arbejdet med naturfaglige problemer, sprog, krop og bevægelse.
  • Matematiklæreren afholder matematiktest.
  • Matematikvejlederen deltager i gennemgang af testresultater med henblik på vejledning og evt. videre kortlægning
  • Sæt fokus på den positive feedback, men fremhæv også udfordringerne. Spørg ind til elevens oplevelse af testen. Fortæl, hvad testresultaterne betyder for eleven. Skal undervisningsplanen justeres? Skal der sættes nye læringsmål for eleven? Eller bekræfter resultatet, at kursen er rigtig?
     

Skolelederens rolle

  • Understøtte fokus på matematiske kompetencer i overgangen fra indskoling til mellemtrin samt overgangen fra mellemtrin til udskoling.
  • Understøtte personalets arbejde med matematik blandt andet ved at deltage i og observere arbejdet i klassen.
  • Understøtte matematikvejlederens arbejde på mellemtrinnet ved at give mulighed for fælles planlægning, vejledning og undervisning.
  • Deltage i forældremøder om emnet.
  • Muliggøre og understøtte projekter om matematik på mellemtrinnet og hele skolen.
  • Understøtte opmærksomhed på udvikling af elevernes matematiske kompetencer. Herunder årshjul i matematik og matematiktest.
  • Sørge for at kontakte konsulenter og PPR ved behov.