Skolen

Læseundervisningen i skolen retter sig mod elevernes funktionelle læsekompetence, som består af følgende typer af læsefærdigheder.

  1. At finde og uddrage information (den bogstavelige forståelse)

  2. At sammenkæde og fortolke information (fortolkende forståelse)

  3. At reflektere over og vurdere forståelse

Det er typisk i danskundervisningen, at de basale læse/skrivefærdigheder indlæres, og danskfaget har i hele skoleforløbet en særlig forpligtelse til at udvikle elevernes læsning og skrivning.   

Læseundervisning er dog ikke kun dansklærerens ansvar. Sproglig udvikling er et tværgående tema i Fælles Mål, og alle faglærere skal arbejde med deres fags sprog, ordforråd og tekster for at understøtte, at eleverne kan tilegne sig det faglige indhold og lærer at kommunikere mundtligt og skriftligt i fagsprog. Færdigheds- og vidensmål for faglig læsning og skrivning i hvert enkelt af fagene er beskrevet i Fælles Mål.

Linnea Ehris interaktive læsemodel beskriver vigtige delelementer, som indgår i læseprocessen og medvirker til at læseren opnår et tilfredsstillende udbytte af læsningen: (se model og forklaring)

- Bogstav-lyd kendskab
- Ordkendskab
- Viden om sprog
- Viden om tekster
- Viden om verden
- Hukommelse for tekst
- Metabevidsthed

I begynderundervisningen er der typisk fokus på, at eleverne lærer at afkode tekst. Der arbejdes med indlæring af bogstav-lyd forbindelser, automatisering og stavemønstre. Eleverne lærer at læse. Dette betyder dog ikke, at de øvrige delelementer i læseprocessen ikke inddrages. Det er af afgørende betydning for læseudviklingen og læseforståelsen, at begynderlæserens færdighedstræning ikke bliver et mål i sig selv men ses som et middel til at opnå funktionel læsekompetence. De øvrige delelementer af læsningen inddrages løbende for eksempel gennem klassesamtaler, opgaver og lærerens forklaringer og eksempler.

Efterhånden, som afkodningen kommer på plads, rettes fokus mod, at eleverne læser for at lære. Der arbejdes fortsat med udvikling af flydende læsning, men udviklingen af læse- og forståelsesstrategier tilpasset de forskellige teksttyper/fag får en stadig større plads.