Læsepointer - automatisering

Forudsætningen for at kunne læse flydende er, at de enkelte ord i en tekst afkodes hurtigt og præcist, det vil sige er automatiseret. Det er vigtigt, at eleverne opbygger et godt læseordforråd af hyppige danske ord, som er automatiseret, ellers bliver læsetempoet langsomt, og en stor del af opmærksomheden bruges på at afkode de enkelte ord, hvilket går ud over læseforståelsen.

Når et ord er automatiseret, opfattes det som en enhed og læses/genkendes umiddelbart og uden, at læseren tænker over det. Hvis et ord er automatiseret, kan man faktisk ikke undgå at hjernen registrerer det, det vil sige, man læser det automatisk. Derfor er det for eksempel næsten umuligt ikke at læse ordet is, når man ser bogstaverne i s eller læse, at der står mælk på mælkekartonen.
Når elever læser højt- uden at have øvet sig, er det let at høre, hvor mange af tekstens ord, der er automatiseret.

Automatisering af ord sker ved, at de læses mange gange og i forskellige sammenhænge. Det støtter automatiseringen at arbejde med stavning af ordet, udtale af ordet, ordets typiske rolle i forskellige sætninger og sammenhænge (for eksempel som navneord, udsagnsord, i overført betydning med mere) samt ordets mening.

Det er godt at læse meget, men det er ikke selvstændig stillelæsning af frilæsningsbøger, som er den mest effektive metode til automatisering (og flydende læsning).   

Automatiseringen kan blandt andet understøttes ved hjælp af: 

Gentaget læsning
-
Beskrivelse af formål og organisering (mest til læreren)
- Gentaget læsning med forældrestøtte
- Øvetekster

Arbejde med hyppige og udvalgte ord