At lege og spille
Lege og spil er ikke i sig selv matematiske, men ofte anvender man matematik i alt, for eksempel rollelege, terningspil, strategispil og fantasilege, og byggeaktiviteter fremmer børns matematiske kompetencer uanset alder. Det kan for eksempel handle om at sidde med en puttekasse og få formerne til at passe i de rigtige huller eller om at bygge et tårn af klodser, lægge puslespil eller dække bord til et dukkeselskab. Mange spil udfordrer og udvikler børns færdigheder med hensyn til tal og tælling. Spil indebærer ofte, at børn skal argumentere for deres synspunkter.
Eksempel
Børnene skal dække op til et bamseselskab. Her er der også mange overvejelser, der skal gøres:
“Hvor mange bamser kommer der?”
“Hvor stort skal tæppet være?”
“Hvor mange kopper, skeer og kager?”
“Har vi nu nok kopper?”
“Hvordan kan vi finde ud af, om vi har nok?”
“Der mangler en kop. Hvad gør vi så?”
“Hvad med kagerne?”
I garderoben:
- Hvor hurtig kan du tage tøjet af? Hvem kommer først ind/ud? osv.
- ”Bæredygtig børnehave” – husk børnene godt kan bære deres ting selv.
Til samling:
- Stilleleg – kan vi være stille i to minutter? Hvor hurtig kan vi få ro? Gæt hvem jeg tænker på.
- Prikkeleg, sanglege, hviskeleg hvor man hvisker et ord rundt i kredsen, og ser hvad det bliver til.
Til spisning:
- Dem der har blå på må gå fra nu, dem der har noget gult på må gå fra bagefter.
- Hvor lang tid tager det at rydde op efter spisning for en, to, tre eller alle?
På legepladsen:
- Spørg ind til legen med et matematisk sprog, hvor mange? hvilken figur? hvordan deler I det?
- Lav små konkurrencer, hvor mange kan I være i huset? hvor hurtigt/højt/langt kan I…..?
På gåturen:
- Hvor mange tal/farver/figurer kan I finde?
- Hvor mange forskellige køretøjer ser I? Nummerpladejagt se eventuelt under ”At tælle”.
Iagttager man børns lege, indgår der meget matematik, som man kan spørge ind til med en matematisk opmærksomhed. Herunder ses forskellige former for lege og eksempler på matematiske tilgange i legen.
- Butiksleg – bytte-bytte købmand, penge, hvor mange varer? Hvordan sorterer I varerne?
- Mor, far og børn – hvor mange er der i familien? Hvor mange år er de? Hvem er ældst?
- Fangeleg – hvor mange har I fanget? Spørg ind til reglerne og lad børnene forklare.
- Gemmeleg – hvor må I gemme jer? Hvor mange skal der være til at finde?
- Frugtsalat – kan også leges med tal, figurer, farver eller lign.
- Hinke med hinkesten – talgenkendelse i hinkeruderne.
- Boldremser – bolden kastes mellem to, mens de siger remser eller tæller.
- Kluddermor – når børnene skal vikles ud, kan der være fokus på forholdsord.
- Stafetlege – med matematikfokus.
- Boldspil – hvor mange point eller mål har hvert hold.
Børn udfordres af leg med ord og vendinger. Ved at spille spil kan man øve sig i at tage beslutninger og lægge strategier. Når børn spiller, bliver der tit diskuteret og tænkt, og i mødet med andre børn og voksne inspireres de til at fortsætte tænkningen og drage nye konklusioner. Støttes barnet i disse konklusioner, kan det hjælpes, så det, der udføres i en samarbejdssituation i dag, kan udføres selvstændigt i morgen. Små børn er ikke bange for selv at tænke og sprogliggøre deres tanker - det skal vi have med ind i matematikken.
Spil, hvor enten kort eller terninger anvendes er gode, da der i disse spil ofte anvendes tal og/eller symboler. Lad barnet tælle på spillepladen, kortene og øjnene på terningen, herved øves talrækken og talforståelsen. Desuden sprogliggøres meget matematik gennem spil, især hvis der spørges ind til, hvordan og hvorfor børnene foretager de valg, de gør i spillet.
Spillebogen ses i bilag 1. Derudover er der på næste side beskrevet forslag til spil, der kan anvendes i legen omkring den matematiske opmærksomhed.
- Æsel - kortspil for hele familien, hvor det gælder om først at komme af med sine kort. Overser man en mulighed, får man æselkortet. Hvis den første har æselkortet, er det dog den deltager, der bliver næst hurtigst færdig, som vinder æselspillet.
- Uno - kortspil for hele familien, hvor det gælder om at slippe af med alle kortene først.
- SkipBo - SkipBo er et sjovt spil for hele familien, hvor det gælder om at komme af med alle sine kort først. Man kan spille det allerede fra 3-4 års alderen, for man skal blot have lært at tælle for at kunne forstå spillet.
- Junior matador - ligner det klassiske Matador, men er gjort mere vedkommende for børnene.
- SET spillet - 12 kort med 4 forskellige kendetegn – farve, figurer, mønster og form. Der udpeges 3 kort med mindst 3 ens kendetegn. Den første, der finder et ”SET” vinder omgangen og et point. Melder man ”SET” uden at det er der, så fratrækkes man i stedet et point.
- Hvem er hvem – spil baseret på spørgsmål, der kan besvares med ja eller nej.
- Ludo, Kalaha, Kryds og Bolle, Domino, Klodsmajor, Kinaskak, Mølle og Dam.
Bilag 1 - Spillebog