At lege og spille

Lege og spil er ikke i sig selv matematiske, men ofte anvender man matematik i alt, for eksempel rollelege, terningspil, strategispil og fantasilege, og byg­geaktiviteter fremmer børns matematiske kom­petencer uanset alder. Det kan for eksempel handle om at sidde med en puttekasse og få formerne til at passe i de rigtige huller eller om at bygge et tårn af klodser, lægge puslespil eller dække bord til et dukkeselskab. Mange spil udfordrer og udvikler børns færdigheder med hensyn til tal og tælling. Spil indebærer ofte, at børn skal argumentere for deres synspunkter.

Eksempel

Børnene skal dække op til et bamseselskab. Her er der også mange overvejelser, der skal gøres:

“Hvor mange bamser kommer der?”
“Hvor stort skal tæppet være?”
“Hvor mange kopper, skeer og kager?”
“Har vi nu nok kopper?”
“Hvordan kan vi finde ud af, om vi har nok?”
“Der mangler en kop. Hvad gør vi så?”
“Hvad med kagerne?”