Overbygning (7. - 9. klasse)

Den skrevne tekst spiller en hovedrolle i overbygningen, hvor eleverne fortsat udvikler deres læsefærdigheder og læsestrategier. Eleverne møder både vanskeligere tekster og en noget større tekstmængde end tidligere.

Læsning er et redskab, der hører hjemme i alle fag. Aktiviteter til at styrke elevernes læseforståelse hører ligeledes hjemme i alle fag.

Det er langt fra alle elever, der har så god læseforståelse, at de på egen hånd kan arbejde med fagenes tekster og opnå det forventede udbytte af undervisningen. Derfor er det nødvendigt, at alle lærere er opmærksomme på, at en god læseforståelse fremmes gennem aktiviteter FØR,- UNDER og EFTER LÆSNINGEN. Udgangspunktet for disse aktiviteter er, at der opstilles et eller flere tydelige formål med læsningen.   

Kompetencemål

Kompetencemål i læsning efter 9. klasse: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst.

Kompetencemål i fremstilling efter 9. klasse: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.

Opmærksomhedspunkter

Eleven kan foretage basal korrektur på sprog, stavning, tegnsætning og layout.