Børn 0 - 5 år

Børn får mange erfaringer med hverdagsmatematik i løbet af deres tid i dagtilbud. Det pædagogiske personale spiller en vigtig rolle i forhold til at hjælpe børn med at udnytte og udvikle deres potentialer på det matematiske område, således at deres grundlag for at arbejde videre i skolen er bedst muligt. Dialogen med barnet om dets egne tegninger eller om billedbøgernes tegninger giver gode muligheder for at inddrage matematiske begreber. Børn stiller naturligt spørgsmål, der har med matematik at gøre. Deres matematiske forståelse er en vigtig del af deres kognitive udvikling. Derfor må matematikken endnu mere i spil i hverdagssituationerne.

Selv helt små børn har en talsans. En tidlig indsats, der inddrager børns matematiske opmærksomhed kan derfor bidrage til at udvikle børns interesse og fastholde deres glæde ved faglig læring igennem uddannelsessystemet. Jo bedre logisk/matematisk kompetence, jo større omverdensbevidsthed.

Udgangspunktet er leg, hverdagserfaringer, fantasi og samspil med andre.

Mest til forældre

Vi er født med en evne til at tælle mere end én ad gangen. En evne, som vi ofte kun udnytter i alt for ringe grad, og som derfor kan visne. Vi kan typisk se op til fire genstande uden at tælle dem en ad gangen.

Du kan som forældre hjælpe dit barn til at blive glad for matematik ved at:

  • Tælle ting. Og lade være med at tælle mængder på 4 eller derunder. Eksempel der er tre biler. Eksempel vi er tre på denne side af bordet og vi er tre på den anden side af bordet. Herved hjælper du med at gruppere ting
  • Bruge fingrene til at vise tal når du bruger talord
  • Sortere ting eksempel når der ryddes op
  • Snak om tal, antal, former, farver
  • Lade barnet deltage i hverdagsaktiviteter, hvor der måles, vejes, tælles, deles. Eksempel borddækning til hele familien, dele slik i bunker
  • Lave mad og bage sammen
  • Sæt ord på aktiviteterne – også matematikaktiviteter
  • Bruge begreber som før, efter, under, ved siden af, større, mindre, række, forrest, bagest, op, ned...
  • Spille forskellige spil med kort og terninger, hvor tallene vises og bruges

Dagtilbudslederens rolle

Dagtilbudslederens rolle er at

  • Understøtte personalets arbejde med numeracy og matematik ved personalemøder og i hverdagen
  • Holde forældremøder om emnet
  • Planlægge og understøtte projekter om numeracy og matematik
  • Understøtte opmærksomhed på udvikling af børnenes matematiske kompetencer
  • Sørge for at kontakte konsulenter og PPR ved behov