Matematikpointer

Matematikfaget i dagens Danmark er et anvendelses- og dannelsesfag. Målet med matematikundervisningen er, at eleverne kan anvende faget, og fagets anvendelser kræver i høj grad et sprog. Eleverne skal lære at tale matematik, kommunikere det, udvikle regnestrategier og beherske problembehandling.

It- og mediekompetencerne er en obligatorisk del af matematikundervisningen, og eleverne skal opleve, at der med teknologien opstår nye muligheder og landvindinger på arbejdsmarkedet og i samfundet. Teknologien skal indgå i hele skoleforløbet, så eleverne dels udvikler kompeten­cer i at benytte teknologi, men også kompetencer i at forholde sig kritisk til teknolo­gien.

Digitale værktøjer kan anvendes på følgende måder i matematikundervisningen

  • Digitale værktøjer til repræsentation
  • Digitale værktøjer til kommunikation
  • Digitale værktøjer som hjælpemidler

Læs mere om digitale værktøjer i matematikundervisningen.
 

Inspiration

  • Matematikfilm
  • Undervisningsvideoer til yngre elever, forældre eller egen klasse
  • Undervisningseftermiddage, hvor forældrene bliver undervist
  • Matematikafleveringer (procesorienteret)
  • Tværfaglige forløb med fremlæggelser som skal indeholde matematik
  • Deltagelse i pengeuge, aktiespil med mere
  • Matematikkonkurrencer udformet af eleverne i fx Kahoot eller med bevægelse
  • Evaluering af året, hvor eleverne i grupper står for og underviser de andre i klassen i et af matematikemnerne
  • Guidelines til prøveforberedende arbejde i matematik fra Amagerskolen
    - Prøve med hjælpemidler
    - Prøve uden hjælpemidler
    - Mundtlig gruppeprøve


Links til matematikinspiration

Se GeoGebra inspiration.
Se Excel.
Se Matematikbanken.
Se spillebog.
Se DUDA.
Se Matematiklinks.
Se mattip.dk.
Se SkoleTube.
Se DR Skole Matematik.
Se matematiklinks på nettet.
Se matematik spil online.
Se Coolmath4kids.
Se Gåder og opgaver.