Handleplan, læringsmål og it
I udskolingen såvel som på mellemtrinnet præsenteres matematikken i en kontekst med problemer fra dagligliv, samfundsliv og/eller naturforhold. Ligeledes bør undervisningen rumme matematiske problemstillinger i en ren matematisk sammenhæng. Dette arbejde kan bestå af både åbne og lukkede opgaver. Begge opgavetyper virker befordrende, når de aftvinger eleverne at udtænke strategier, undersøgelser og fremtvinger matematiske pointer. Eleverne skal naturligvis fortsætte med at arbejde konkret, praktisk, undersøgende og eksperimenterende, så de fortsat selv finder sammenhænge og regler i matematikken eller vedligeholder tidligere erhvervede færdigheder og viden. Med de åbne og gerne hverdagsrelevante problemstillinger følger også en kritisk stillingtagen til afsender-modtager-forhold.
Se vejledning for faget matematik og Fælles Mål for matematik.
Undervisningen skal blandt andet lægge vægt på, at
- eleverne bliver i stand til selvstændigt at planlægge, gennemføre og vurdere problemløsningsprocesser.
- eleverne bliver i stand til at gennemføre modelleringsprocesser, og at de kan vurdere matematiske modeller.
- eleverne bliver i stand til at udvikle matematiske ræsonnementer.
- eleverne vælger hensigtsmæssige repræsentationer og på deres anvendelse af udtryk med variable.
- eleverne bliver i stand til at kommunikere med faglig præcision.
- eleverne begrundet kan vælge blandt flere hjælpemidler, der passer til den situation eller det formål, eleverne har med anvendelsen.
Undervisningen skal blandt andet fokusere på:
- Den tætte relation mellem brøk, decimaltal og procent og på anvendelsen af disse i både teoretiske og praktiske sammenhænge.
- At introducere kvadratrødder og kubikrødder i sammenhæng med geometriske repræsentationer.
- At tallenes historiske udvikling skal inddrages i undervisningen.
- At eleverne skal kunne gennemføre sammensatte beregninger og beregninger i forbindelse med opgaver, der består af flere trin.
- At eleverne skal lære at udarbejde et budget, vurdere lånemuligheder, herunder beregning af ÅOP og vurdere komplekse tilbud hvori der for eksempel indgår bindingsperioder.
- At udvikle elevernes færdigheder i at kunne beskrive sammenhænge mellem to talstørrelser ved hjælp af funktioner.
- At eleverne skal kunne sammenligne og omskrive algebraiske udtryk med forskellige metoder.
Undervisningen skal blandt andet give eleverne:
- Mulighed for at arbejde med at bestemme og angive målforhold mellem ligedannede figurer.
- Mulighed for at lave undersøgelser af egenskaber ved linjer knyttet til polygoner og cirkler og sammenhængen mellem polygoners form og disse linjer.
- Viden om den pythagoræiske læresætning og om trigonometri knyttet til retvinklede trekanter.
- Analoge og digitale værktøjer i arbejdet med geometrisk tegning.
- Muligheder for at arbejde på alsidige måder med afstandsbestemmelse.
- Mulighed for brug af formler og digitale værktøjer i forbindelse med beregninger af længde, areal og rumfang.
Undervisningen skal blandt andet fokusere på, at
- eleverne skal undersøge mulige sammenhænge mellem data og anvende data til prognoser om udviklinger i omverdenen.
- eleverne bliver i stand til kritisk at vurdere konklusioner i statistiske undersøgelser. Heri indgår viden om muligheder for manipulation med grafiske fremstillinger af data og viden om usikkerhed i stikprøveundersøgelser.
- udvide elevernes sandsynlighedsbegreb til også at omfatte teoretisk sandsynlighed, hvor sandsynligheder bestemmes på baggrund af antal ”gunstige” og ”mulige” udfald.
- eleverne skal kunne udføre eksperimenter, der involverer to eller flere enkle deleksperimenter, og sammenligne den statistiske sandsynlighed for en bestemt hændelse med beregnet teoretisk sandsynlighed for samme hændelse.
- eleverne skal kunne anvende statistisk og teoretisk sandsynlighed i tilknytning til situationer fra omverdenen, blandt andet i forbindelse med vurdering af chancestørrelser i gevinstspil og risikovurderinger af personlig og samfundsmæssig karakter.
I udskolingen er der særligt fokus på:
- Inddragelse af formelsamling - Analyse af indhold, opbygning og anvendelse af formelsamling.
- Beherskelse af fagtermer.
- Beherskelse og analyse af repræsentationsformer og relationerne imellem dem.
- Forståelse af faglige/multimodale tekster.
- Genreanalyse af prøvesæt.
- Indholdet af matematiske kompetencer.
It i matematikundervisningen - it-progressionsplan
Kan anvende IntoWords og CD-ord i den daglige undervisning samt benytte computer og iPad som et læringsredskab i matematikundervisningen. Kan anvende programmerne i Skoletube til matematikpræsentationer og opgaveløsning herunder videoredigering - se links under matematikpointer.
Kan anvende Office365, herunder Excel og Word, til noter og opgaveløsning. Kan samarbejde om et dokument i Office 365, samt anvende Excel og Word i stedet for kladdehæfte.
Er fortrolig med opstilling af matematisk problemløsning i Word/Excel og fortrolig med tilladte digitale hjælpemidler til afgangsprøverne samt fortrolig i anvendelsen af CAS-værktøjer til løsning af matematiske problemer. Kan opstille et matematisk problemløsningssæt efter skabelon fra Matematikbanken.
Er fortrolig med brugen af formler i Excel og kan bruge Excel til sandsynlighed, datasortering, regnskab + budget, diagrammer og simulering. Kan bruge GeoGebra til funktioner, geometriske konstruktioner, statistik og boksplot.
Er fortrolige med Gyldendal Matematik.
Ringkøbing Skjern kommune har købt adgang til Gyldendal Matematik for alle skoler i kommunen. Matematikportalen for 7. - 10. klasse er en online fagportal til udskolingen, som indeholder forløb med teori, aktiviteter og opgaver, der lever op til Fælles Mål. Herunder ses et overblik over indholdet i forløbene på portalen.
Forløbene på portalen giver adgang til en række didaktiserede forløb målrettet matematikundervisningen på de enkelte klassetrin i 7. - 10. klasse. Alle forløb indeholder læringsmål og afsluttes med en evaluering, der består af en digital test samt en opgave, hvor eleverne kan vise deres forståelse af begreber og sammenhænge.