Handleplan, læringsmål og it

I udskolingen såvel som på mellemtrinnet præsenteres matematikken i en kontekst med problemer fra dagligliv, samfundsliv og/eller naturforhold. Ligeledes bør undervisningen rumme matematiske problemstillinger i en ren matematisk sammenhæng. Dette arbejde kan bestå af både åbne og lukkede opgaver. Begge opgavetyper virker befordrende, når de aftvinger eleverne at udtænke strategier, undersøgelser og fremtvinger matematiske pointer. Eleverne skal naturligvis fortsætte med at arbejde konkret, praktisk, undersøgende og eksperimenterende, så de fortsat selv finder sammenhænge og regler i matematikken eller vedligeholder tidligere erhvervede færdigheder og viden. Med de åbne og gerne hverdagsrelevante problemstillinger følger også en kritisk stillingtagen til afsender-modtager-forhold.

Se vejledning for faget matematik og Fælles Mål for matematik.

It i matematikundervisningen - it-progressionsplan

Kan anvende IntoWords og CD-ord i den daglige undervisning samt benytte computer og iPad som et læringsredskab i matematikundervisningen. Kan anvende programmerne i Skoletube til matematikpræsentationer og opgaveløsning herunder videoredigering - se links under matematikpointer.

Kan anvende Office365, herunder Excel og Word, til noter og opgaveløsning. Kan samarbejde om et dokument i Office 365, samt anvende Excel og Word i stedet for kladdehæfte.

Er fortrolig med opstilling af matematisk problemløsning i Word/Excel og fortrolig med tilladte digitale hjælpemidler til afgangsprøverne samt fortrolig i anvendelsen af CAS-værktøjer til løsning af matematiske problemer. Kan opstille et matematisk problemløsningssæt efter skabelon fra Matematikbanken.

Er fortrolig med brugen af formler i Excel og kan bruge Excel til sandsynlighed, datasortering, regnskab + budget, diagrammer og simulering. Kan bruge GeoGebra til funktioner, geometriske konstruktioner, statistik og boksplot.

Er fortrolige med Gyldendal Matematik.

Ringkøbing Skjern kommune har købt adgang til Gyldendal Matematik for alle skoler i kommunen. Matematikportalen for 7. - 10. klasse er en online fagportal til udskolingen, som indeholder forløb med teori, aktiviteter og opgaver, der lever op til Fælles Mål. Herunder ses et overblik over indholdet i forløbene på portalen.

Forløbene på portalen giver adgang til en række didaktiserede forløb målrettet matematikundervisningen på de enkelte klassetrin i 7. - 10. klasse. Alle forløb indeholder læringsmål og afsluttes med en evaluering, der består af en digital test samt en opgave, hvor eleverne kan vise deres forståelse af begreber og sammenhænge.