Generelt for hele forløbet
Der skal flere ting til, for at børn og unge skal bevare lysten til at arbejde med og lære matematik:
- Uddannede matematikvejledere på skolerne er med til at sikre en stor faglighed med viden og inspiration
- Der arbejdes, helt fra børnene er små, med den sproglige- og begrebsmæssige udvikling
- Der er fokus på at følge børnenes udvikling
- Der er en indsats ved vanskeligheder
- Der arbejdes stilladserende med it i både dagtilbud og skole
Matematikvejledere
I Ringkøbing-Skjern Kommune er der enten uddannede matematikvejledere eller matematikansvarlige på alle kommunens skoler. Det tilstræbes, at alle matematikansvarlige er uddannede vejledere. Matematikvejledernes arbejdsopgaver aftales lokalt, men omfatter blandt andet:
- Vejlede lærere, lærerteam og matematikfagteam.
- Vejlede i forhold til elevers matematikfaglige udvikling.
- Understøtte kontinuitet mellem de tre faser.
- Opsamle ny viden og inspirere kolleger, ledelse og forældre.
- Samarbejde med læringscentret.
- Facilitere udviklingsprojekter i matematik.
Overgange
Viden om børnenes lærings- og trivselsforudsætninger overdrages til modtagende pædagoger og lærere med afsæt i foreliggende data. Overleveringen sker i henhold til gældende principper og retningslinjer i forbindelse med overgange i Ringkøbing-Skjern Kommune - Principper og retningslinjer i forbindelse med overgange.