Generelt for hele forløbet

Der skal flere ting til, for at børn og unge skal bevare lysten til at arbejde med og lære matematik:

  • Uddannede matematikvejledere på skolerne er med til at sikre en stor faglighed med viden og inspiration
  • Der arbejdes, helt fra børnene er små, med den sproglige- og begrebsmæssige udvikling
  • Der er fokus på at følge børnenes udvikling
  • Der er en indsats ved vanskeligheder
  • Der arbejdes stilladserende med it i både dagtilbud og skole

Matematikvejledere

I Ringkøbing-Skjern Kommune er der enten uddannede matematikvejledere eller matematikansvarlige på alle kommunens skoler. Det tilstræbes, at alle matematikansvarlige er uddannede vejledere. Matematikvejledernes arbejdsopgaver aftales lokalt, men omfatter blandt andet:

  • Vejlede lærere, lærerteam og matematikfagteam.
  • Vejlede i forhold til elevers matematikfaglige udvikling.
  • Understøtte kontinuitet mellem de tre faser.
  • Opsamle ny viden og inspirere kolleger, ledelse og forældre.
  • Samarbejde med læringscentret.
  • Facilitere udviklingsprojekter i matematik.

Overgange

Viden om børnenes lærings- og trivselsforudsætninger overdrages til modtagende pædagoger og lærere med afsæt i foreliggende data. Overleveringen sker i henhold til gældende principper og retningslinjer i forbindelse med overgange i Ringkøbing-Skjern Kommune - Principper og retningslinjer i forbindelse med overgange.