Handleplan, læringsmål og it

Eleverne har forskellige handlemåder og strategier til løsning af matematiske problemstillinger med sig fra indskolingen. På mellemtrinnet skal, faget ligesom i indskolingen, præsenteres i hverdagsrelevante sammenhænge. I løbet af skoleforløbet udvides den omverden, eleverne beskæftiger sig med, samtidig med at de i højere grad kan inddrage personlige overvejelser og stillingtagen i forhold til de problemstillinger og emner, der behandles. På mellemtrinnet kan det for eksempel være æstetiske overvejelser i forbindelse med brug af symmetrier i logoer eller overvejelser i forbindelse med brug af forskellige diagrammer og deskriptorer til præsentation af resultaterne af en statistik. Eleverne skal gives mulighed for at arbejde konkret, praktisk, undersøgende og eksperimenterende, så de selv kan finde sammenhænge og regler i matematikken. Det er en vigtig forudsætning for en god begrebsforståelse, at eleverne får kendskab til mange måder at anskue et matematisk begreb på, og de skal ledes hen imod at kunne begrunde og beskrive deres tankegange – mundtligt som skriftligt. Eleverne skal selv være med til at deltage i udviklingen af metoder, for eksempel hvordan man ganger med større tal.

Den skriftlige udtryksform – herunder arbejdet med at læse enkle faglige tekster - kræver en del opmærksomhed på mellemtrinnet. I matematikundervisningen skal eleverne både lære at afkode og læse tekster af autentisk karakter, hvori matematik indgår som redskab til formidling, og tekster, som skal understøtte deres matematiklæring. I forbindelse med den sidstnævnte type tekster skal eleverne blandt andet udvikle færdigheder i at afkode og læse matematiske problemstillinger. Herunder indgår elevernes færdigheder i at finde og aflæse relevant information. 

Se "Vejledning for matematik" og "Fælles Mål for matematik".

It i matematikundervisningen

Kan anvende IntoWords og CD-ord i den daglige undervisning. Kan benytte computer og iPad som et læringsredskab i matematikundervisningen. Kan anvende flere af programmerne i Skoletube til matematikpræsentationer og opgaveløsning herunder videoredigering - se links under matematikpointer.

Kan i slutningen af mellemtrinnet lave tabeller, diagrammer, afrunding, datasortering og bruge formler i Excel. Kan anvende GeoGebra som et læringsredskab, herunder kende til skydere, funktioner og geometri.

Kan samarbejde om et dokument i Office 365, samt anvende Excel og Word i stedet for kladdehæfte.

Er fortrolige med Gyldendal Matematik.

Ringkøbing-Skjern Kommune har købt adgang til Gyldendal Matematik for alle skoler i kommunen. Matematikportalen for 4. - 6. klasse er en online fagportal til mellemtrinnet, som indeholder forløb med teori, aktiviteter og opgaver, der lever op til Fælles Mål. Herunder ses et overblik over indholdet i forløbene på portalen.

Forløbene på portalen giver adgang til en række didaktiserede forløb målrettet matematikundervisningen på de enkelte klassetrin i 4. - 6. klasse. Alle forløb indeholder læringsmål og afsluttes med en evaluering, der består af en digital test samt en opgave, hvor eleverne kan vise deres forståelse af begreber og sammenhænge.