Handleplan, læringsmål og it
Eleverne har forskellige handlemåder og strategier til løsning af matematiske problemstillinger med sig fra indskolingen. På mellemtrinnet skal, faget ligesom i indskolingen, præsenteres i hverdagsrelevante sammenhænge. I løbet af skoleforløbet udvides den omverden, eleverne beskæftiger sig med, samtidig med at de i højere grad kan inddrage personlige overvejelser og stillingtagen i forhold til de problemstillinger og emner, der behandles. På mellemtrinnet kan det for eksempel være æstetiske overvejelser i forbindelse med brug af symmetrier i logoer eller overvejelser i forbindelse med brug af forskellige diagrammer og deskriptorer til præsentation af resultaterne af en statistik. Eleverne skal gives mulighed for at arbejde konkret, praktisk, undersøgende og eksperimenterende, så de selv kan finde sammenhænge og regler i matematikken. Det er en vigtig forudsætning for en god begrebsforståelse, at eleverne får kendskab til mange måder at anskue et matematisk begreb på, og de skal ledes hen imod at kunne begrunde og beskrive deres tankegange – mundtligt som skriftligt. Eleverne skal selv være med til at deltage i udviklingen af metoder, for eksempel hvordan man ganger med større tal.
Den skriftlige udtryksform – herunder arbejdet med at læse enkle faglige tekster - kræver en del opmærksomhed på mellemtrinnet. I matematikundervisningen skal eleverne både lære at afkode og læse tekster af autentisk karakter, hvori matematik indgår som redskab til formidling, og tekster, som skal understøtte deres matematiklæring. I forbindelse med den sidstnævnte type tekster skal eleverne blandt andet udvikle færdigheder i at afkode og læse matematiske problemstillinger. Herunder indgår elevernes færdigheder i at finde og aflæse relevant information.
Se "Vejledning for matematik" og "Fælles Mål for matematik".
Undervisningen skal lægge vægt på at eleverne kan:
- Opstille matematiske problemer, og at de udvikler problemløsningsstrategier.
- Gennemføre enkle modelleringsprocesser.
- Anvende matematiske ræsonnementer i undersøgende arbejde med matematik, der blandt andet foregår med anvendelse af digitale værktøjer, herunder regneark og et dynamisk geometriprogram.
- Oversætte frem og tilbage mellem hverdagssprog og matematisk symbolsprog.
- Anvende matematikfaglige tekster.
- Anvende hjælpemidler med faglig præcision og til at vælge relevante hjælpemidler, der passer til den konkrete situation eller det konkrete formål.
Undervisningen skal blandt andet fokusere på at:
- Eleverne udvikler forståelse for brøker og af decimaltals opbygning i titalssystemet.
- Give eleverne mulighed for at anvende enkle potenser og pi.
- Eleverne fortsat anvender de strategier til hovedregning, overslagsregning og regning med skriftlige notater, som de har lært i 1. trinforløb.
- Introducere variablers anvendelse i formler i tilknytning til arbejdet med areal og rumfang og ved hjælp af digitale værktøjers muligheder for at eksperimentere med de variable som pladsholdere for tal.
Undervisningen skal blandt andet give:
- Eleverne mulighed for at kunne sammenligne vinklers størrelser, kende til stumpe, spidse, rette og lige vinkler og arbejde med navngivning af polygoner ud fra vinkler og sider.
- Eleverne mulighed for at fremstille og anvende skitser og præcise tegninger, både på papir og med et dynamisk geometriprogram.
- Eleverne mulighed for at arbejde med beskrivelse af placeringer i det retvinklede koordinatsystem.
- Eleverne mulighed for at bygge videre på det målingsbegreb, de har udviklet i 1. trinforløb, herunder anslå og måle længder, vægt, temperatur, tid og vinkler, anvende relevante måleenheder og måleinstrumenter samt kunne vurdere et måleresultat ud fra målingens nøjagtighed.
Undervisningen skal blandt andet fokusere på at:
- Eleverne arbejder med at beskrive og tolke tabeller og grafiske fremstillinger af data.
- Eleverne har mulighed for at opstille spørgsmål, de efterfølgende kan besvare gennem statistiske undersøgelser.
- Eleverne sammenligner datasæt ud fra hyppighed, frekvens og deskriptorer, herunder typetal, variationsbredde og middeltal, herunder med digitale værktøjer.
- Eleverne arbejder med at forudsige resultater af chance eksperimenter, begrunde deres gæt, gennemføre eksperimentet og sammenligne resultatet med deres gæt.
- Eleverne kan simulere eksperimenter ved hjælp af digitale værktøjer.
- Eleverne skal kunne anvende frekvenser til at beskrive sandsynligheden for enkle hændelser i forbindelse med chanceeksperimenter, spil og statistiske undersøgelser.
På mellemtrinnet er der især fokus på:
- Bladre bogen igennem: Hvad handler denne bog om, og hvordan er den opbygget? (også indholdsfortegnelse og register).
- Kendskab til matematikbogsgenren - Eleverne sætter ord på, hvad det betyder for læseforståelsen, at de kender tekstgenrens formål.
- Eleverne skal lære kendetegn ved genrens organisering og struktur. Find tekstelementer i teksten; hvad er opgaver, skemaer, tegning med mere.
- Finde vigtige oplysninger i teksten for eksempel som skattejagt.
- Kendskab til og anvendelse af fagtermer for eksempel ved hjælp af begrebskort, tankekort og mindmaps.
- Samtale, rollelæsning, skriftlig formulering af læseformålet.
- Samtale, beskrivelser, praktiske øvelser som ligner hverdagen.
It i matematikundervisningen
Kan anvende IntoWords og CD-ord i den daglige undervisning. Kan benytte computer og iPad som et læringsredskab i matematikundervisningen. Kan anvende flere af programmerne i Skoletube til matematikpræsentationer og opgaveløsning herunder videoredigering - se links under matematikpointer.
Kan i slutningen af mellemtrinnet lave tabeller, diagrammer, afrunding, datasortering og bruge formler i Excel. Kan anvende GeoGebra som et læringsredskab, herunder kende til skydere, funktioner og geometri.
Kan samarbejde om et dokument i Office 365, samt anvende Excel og Word i stedet for kladdehæfte.
Er fortrolige med Gyldendal Matematik.
Ringkøbing-Skjern Kommune har købt adgang til Gyldendal Matematik for alle skoler i kommunen. Matematikportalen for 4. - 6. klasse er en online fagportal til mellemtrinnet, som indeholder forløb med teori, aktiviteter og opgaver, der lever op til Fælles Mål. Herunder ses et overblik over indholdet i forløbene på portalen.
Forløbene på portalen giver adgang til en række didaktiserede forløb målrettet matematikundervisningen på de enkelte klassetrin i 4. - 6. klasse. Alle forløb indeholder læringsmål og afsluttes med en evaluering, der består af en digital test samt en opgave, hvor eleverne kan vise deres forståelse af begreber og sammenhænge.