Handleplan og læringsmål
Der arbejdes fra 1. - 3. klasse med at få automatiseret tallene og deres værdi, herunder 10-talsystemets opbygning. Eleverne skal vide, at et tal både er et symbol, en mængde samt en rækkefølge.
Eleverne skal opbygge en bevidsthed omkring symbolsproget, og hvilken betydning det har, når der står +, -, x, : og =, samt have en begyndende forståelse af regnereglerne.
Eleverne skal have et begyndende kendskab til koordinatsystem og dets opbygning samt en forståelse af gitterpunkters placering i et koordinatsystem.
I geometri skal eleverne have kendskab til de mest almindelige figurer og deres navne. De skal kunne finde areal af firkanter og trekanter og begynde at arbejde med dynamisk geometriprogram for eksempel Geogebra.
Eleverne skal have et kendskab til de mest almindelige brøker og decimaltal (for eksempel ½ - ⅓ - ¼ - 0,25 - 0,5). De skal kunne gengive dem ved hjælp af tegninger.
Se vejledning for faget matematik og Fælles Mål for matematik.
- Begynderundervisningen skal lægge det faglige fundament for fremtidens arbejde med matematik, styrke lysten til faget samt give det enkelte barn et billede af matematik, som et fag, der er omkring dem i hverdagen og kan bruges til noget. Forståelsen af tallene og titalssystemet er af højeste prioritet, samt udvikling af metoder til brug i de fire regningsarter.
Undervisningen skal lægge vægt på at eleven bliver i stand til at:
- Bidrage til og løse enkle matematiske problemer.
- Se sammenhænge mellem matematik og hverdagen.
- Stille og besvare matematiske spørgsmål.
- Anvende konkrete, visuelle og enkle symbolske repræsentationer.
- Anvende enkle fagord og begreber såvel skriftligt som mundtligt.
- Anvende enkle hjælpemidler til tegning, beregning og undersøgelse.
Undervisningen skal fokusere på at eleven bliver i stand til at:
- Anvende flercifrede naturlige tal.
- Genkende enkle decimaltal og brøker.
- Udvikle metoder til de fire regningsarter.
- Beskrive systemer i mønstre og talrækkefølger.
- Opdage regneregler.
Undervisningen skal give mulighed for at eleven bliver i stand til at:
- Kategorisere figurer efter geometriske egenskaber.
- Opdage sammenhænge mellem enkle plan og rummelige figurer.
- Bygge og tegne plane og rummelige figurer.
- Fremstille figurer og mønstre ved hjælp af spejlingssymmetri.
- Beskrive positioner i et gitternet.
- Anslå vægt, længde og tid.
- Finde areal og omkreds på enkle figurer.
Undervisningen skal fokusere på at eleven bliver i stand til at;
- Anvende enkle tabeller og diagrammer.
- Gennemføre statistiske undersøgelser med enkle data.
- Udtrykke chancestørrelse ud fra eksperiment.
I indskolingen er det vigtigt at have fokus på:
- Fælles oplæsning.
- Kendskab til førfaglige begreber (mindre end, større end, dyrere end og så videre).
- Kendskab til læseruten.
- Dannelse af begreber ved hjælp af repræsentationsformer.
- Tegn, fortæl, skriv med mere om problemstillingen i opgaver og regnehistorier.
- Begrebsdannelse og perspektivering ved hjælp af begrebskort med tegninger og samtale.
- Kendskab til læseformål.
- Aktivering af elevernes forforståelse – hvad ved vi, og hvad skal vi med teksten.
It i matematikundervisningen
Kan anvende computer eller iPad til matematikspil og enkelt matematik i hverdagen samt anvende nogle af programmerne i Skoletube til simple matematikfremlæggelser, se links under matematikpointer.
Har stiftet bekendtskab med GeoGebra og Excel og kender i slutningen af indskolingen til de grundlæggende funktioner i begge programmer.
Har fået yderligere bekendtskab med Gyldendal Matematik.
Ringkøbing-Skjern Kommune har købt adgang til Gyldendal Matematik for alle skoler i kommunen. Matematikportalen for 0. - 3. klasse er en online fagportal til indskolingen, som indeholder forløb med teori, aktiviteter og opgaver, der lever op til Fælles Mål. Herunder ses et overblik over indholdet i forløbene på portalen.
Forløbene på portalen giver adgang til en række didaktiserede forløb målrettet matematikundervisningen på de enkelte klassetrin i 0. - 3. klasse. Alle forløb indeholder læringsmål og afsluttes med en evaluering, der består af en digital test samt en opgave, hvor eleverne kan vise deres forståelse af begreber og sammenhænge.