Handleplan og læringsmål

Der arbejdes fra 1. - 3. klasse med at få automatiseret tallene og deres værdi, herunder 10-talsystemets opbygning. Eleverne skal vide, at et tal både er et symbol, en mængde samt en rækkefølge.

Eleverne skal opbygge en bevidsthed omkring symbolsproget, og hvilken betydning det har, når der står +, -, x, : og =, samt have en begyndende forståelse af regnereglerne.

Eleverne skal have et begyndende kendskab til koordinatsystem og dets opbygning samt en forståelse af gitterpunkters placering i et koordinatsystem.

I geometri skal eleverne have kendskab til de mest almindelige figurer og deres navne. De skal kunne finde areal af firkanter og trekanter og begynde at arbejde med dynamisk geometriprogram for eksempel Geogebra.

Eleverne skal have et kendskab til de mest almindelige brøker og decimaltal (for eksempel ½ - ⅓ - ¼ - 0,25 - 0,5). De skal kunne gengive dem ved hjælp af tegninger.

Se vejledning for faget matematik og Fælles Mål for matematik.

It i matematikundervisningen

Kan anvende computer eller iPad til matematikspil og enkelt matematik i hverdagen samt anvende nogle af programmerne i Skoletube til simple matematikfremlæggelser, se links under matematikpointer.

Har stiftet bekendtskab med GeoGebra og Excel og kender i slutningen af indskolingen til de grundlæggende funktioner i begge programmer.

Har fået yderligere bekendtskab med Gyldendal Matematik.

Ringkøbing-Skjern Kommune har købt adgang til Gyldendal Matematik for alle skoler i kommunen. Matematikportalen for 0. - 3. klasse er en online fagportal til indskolingen, som indeholder forløb med teori, aktiviteter og opgaver, der lever op til Fælles Mål. Herunder ses et overblik over indholdet i forløbene på portalen.

Forløbene på portalen giver adgang til en række didaktiserede forløb målrettet matematikundervisningen på de enkelte klassetrin i 0. - 3. klasse. Alle forløb indeholder læringsmål og afsluttes med en evaluering, der består af en digital test samt en opgave, hvor eleverne kan vise deres forståelse af begreber og sammenhænge.