Evaluering, test og prøver 

DVO - screening for ordblindhed

I begyndelsen af  3. klasse (eller eventuel slutningen af 2. klasse) screenes alle elever med DVO - et materiale til identifikation af ordblindhed. Testen består af en række nonsensord, som eleverne skal nedskrive efter diktat.
Prøven afdækker elevernes færdighed i at omsætte lyd til bogstaver, fordi store vanskeligheder med dette kan være et tegn på dysleksi (ordblindhed). Prøven er en gruppeprøve og tages i klassen af læreren eller læsevejlederen.

Elever, som placerer sig i kategorien risiko for dyslektiske vanskeligheder, skal følges med ekstra opmærksomhed - se særlig indsats.

Nationale test

Eleverne i 4. klasse testes med den obligatoriske Nationale test i læsning. Testen undersøger elevens færdigheder inden for følgende tre profilområder: sprogforståelse, afkodning og tekstforståelse.  

Testen er it-baseret, selvscorende og besvares på computer. Den er adaptiv, hvilket medfører, at den tilpasser sig den enkelte elevs niveau undervejs. Testresultatet formidles videre til forældrene i skriftlig og/eller mundtlig form.
Ud over den obligatoriske test, som tages i perioden februar – april, er der adgang til frivillige test november – december.

Elever, som ikke har den forventede progression i en eller flere af profilområderne, skal følges med ekstra opmærksomhed - se særlig indsats.

Det er skolernes ansvar løbende at vurdere graden af målopfyldelse/evaluere elevernes udbytte af undervisningen både formativt (løbende evaluering) og summativt (endelig vurdering). Formativ evaluering indgår som et naturligt led i den læringsmålstyrede undervisning, men derudover er det nødvendigt at følge den skriftsproglige udvikling ved hjælp af standardiserede prøver og/eller delprøver tilknyttet det undervisningsmateriale, som benyttes.

Prøver/evalueringsmaterialer og faste procedurer i forbindelse med elevernes læseudvikling på 3. og 4. klassetrin kan variere mellem de enkelte skoler i kommunen. Den lokale læseindsats er beskrevet på de enkelte skolers portal. Se eksempler.