Særlig indsats

Elever som har vanskeligheder med bogstavindlæring/læsning og skrivning skal følges nøje.

I nogle tilfælde kan en lokal indsats i form af tilpasset træningsmateriale, ekstra støtte i skoletiden, samarbejde med læsevejleder og forældrene være tilstrækkeligt.

Det er vigtigt, at der opstilles præcise rammer og overkommelige mål for en indsats, og at ansvar og arbejdsfordeling mellem de involverede parter (elev, forældre og fagpersoner) er aftalt og kendt af alle. Der bør desuden være en plan for med passende intervaller at vurdere elevens udbytte. 

I andre tilfælde, eller hvis en lokal indsats ikke har den ønskede effekt, kan læsekonsulenten eller andre relevante PPR-medarbejdere (tale-hørekonsulent, pædagogisk konsulent, psykolog med videre) inddrages.

På netværksmødet er de individuelle iagttagelser/prøver af elevens læseudvikling - over tid - et vigtigt bidrag til at kvalificere de beslutninger og aftaler, der indgås (se test- og evalueringsmateriale).

Elever i skriftsprogsvanskeligheder eller i risiko for dysleksi har særlig glæde af, at der i klassen er adgang til digitale hjælpemidler i form af oplæsnings- og skriveprogrammer, så de har mulighed for at deltage på mere lige fod med kammeraterne i klassens arbejde.  

Det er under alle omstændigheder nødvendigt, at der løbende evalueres på elevens udvikling, og at de iværksatte tiltag og justeringer beskrives i elevplanen.