Læsepointer - læseforståelse

Efterhånden som eleverne bliver bedre til at afkode tekst, og selve læsetræning nedtones til fordel for læseforståelsen, skal der arbejdes mere eksplicit med læseforståelsesstrategier.

Det er nødvendigt at sikre sig, at eventuelle forståelsesproblemer ikke skyldes mangelfuld afkodning. Langt fra alle elever i 3. og 4. klasse behersker flydende læsning, som gør dem i stand til at læse alderssvarende tekster. Derfor er det vigtigt, at eleverne ikke overlades til selvstændig læsning af tekster, som er for svære for dem, da de typisk vil springe ukendte ord over eller gætte sig frem ud fra ordets første bogstaver eller eventuelle illustrationer.

Grundlaget for at arbejde med læseforståelsesstrategier er, at teksten er afkodet korrekt. Derfor må det anbefales, at der arbejdes grundigt i forbindelse med læsning/højtlæsning af fagenes tekster. 

De tre faser i læseaktiviteten: før læsning - under læsning - efter læsning udgør et skelet, som eleven med fordel kan bruge og udbygge i alle fag og på alle undervisningstrin (se sprogforståelse).

Metodeforslag til faglig læsning i 3. - 4. klasse

Før-læsning

- Se på for- og bagside => hvad handler bogen om?
- Hvem er forfatter?
- Bladre – se på billeder og indholdsfortegnelse

Oversigtslæsning

- Læse kapiteloverskrifter – gætte på indhold
- Aktivere forhåndsviden => baggrundsinformation
- Vurdere billedvalg

Læsning af hvert segment - (læreren inddeler i passende stykker på forhånd)

Der opereres med en frivillig oplæser og skiftende samtaleleder
a) opsummering – sammenfatning
b) stille spørgsmål til teksten
c) udrede uklarheder
d) foregribe

ad. a) kan være i form af referat eller ved at lave dækkende overskrifter.

ad. b) spørgsmål kan inddeles i:
- Det står dér! = 1-fingerspørgsmål
- Tænk og led! = 2-finger spørgsmål
- Svaret findes hos mig = tænkespørgsmål
For alle spørgsmålstyper og svar indgår direkte eller indirekte en overvejelse over ”Hvordan ved du det?

ad. c) ordbetydning og eventuel omformulering af vanskelig tekst

ad. d) gætte på hvad det næste segment vil handle om