Test- og evalueringsmateriale og litteratur

Anbefalinger litteratur

- LÆS 5 - 5. klasse
- Tekstlæseprøverne TL 1 -5 - 6. - 10. klasse
- Skriftsproglig udvikling - Tekstlæseprøve

Individuel iagttagelse af læseudvikling

- Læseraketten - 5. kl.
- Læseudviklingsskemaet LUS

Individuelle prøver

- IL-mellem - fra 3. - 7. kl.
- DL-prøven (diagnostisk  læse- og staveprøve)
- Læsemåleren

Skrivning/stavning

- Staveraketten
- Skriveraketten
- Diagnostisk staveprøve - Trappestigen
- ST-prøverne
- Funktionel stavning
- Skriftsproglig udvikling - Staveprøve 3

Læsning

Anmarkrud, Ø. & Refsahl, V. Gode læsestrategier på mellemtrinnet. Dans Psykologisk Forlag 2010
Brudholm, M & Sørensen, P. Læseforståelsens fantastiske fire. Akademisk forlag 2016
Brudholm, M. Læseforståelse – hvorfor og hvordan? Alinea 2002
Engen,L. & Helgevold, L. Leselosboka. Cappelen Damm Akademisk 2017
Hagtvet, B.E. & Frost, J. & Refsahl, V. Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet. Dansk Psykologisk Forlag 2016
Madsbjerg, S & Lund,H.R.( red) Læselyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag 2010
Oakhill, J. & Cain, K. & Elbro, C. Læseforståelse – indsigt og undervisning. Hans Reitzels Forlag 2015
Reichenberg, M. & Lundberg, I. Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler. Akademisk Forlag 2012
Skjelbred,D. & Veum, A. Literacy i læringskontekster. Literacy og læring. Klim 2015
Østergren-Olsen, D. & Herholdt, L. (red) Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag 2012

Skrivning

Kvithyld, T &Kringstad, T. & Melby, G. Gode skrivestrategier – på mellemtrinnet og i overbygningen. Literacy og læring. Klim 2015

Stavning

Gjelstrup, M. & Kjær, K. & Norrbom, L. Hvordan lærer mine elever at stave? …og lad det ikke være hemmeligt for dem! Staveundervisning ud fra staveudviklingstrin. Forlaget Læs 2011

Faglig læsning

Brevik, L.M & Gunnulfsen, A. E. Læs mindre – forstå mere! Strategier for læsning af fagtekster 1. – 7. trin - Læsevejlederen, Forlaget Klim 2012

Læse-skrivevanskeligheder

Bjar, L. & Frylmark, A. (red) Børn læser og skriver – specialpædagogiske perspektiver. Dafolo 2011
Christensen, J. (med flere) Specialpædagogik – en grundbog. Hans Reitzels Forlag
Elbro, C. Læsevanskeligheder. Gyldendal 2008
Emtoft, L. & Esmann, S. Læsning der lykkes – inklusion af elever med opmærksomhedsforstyrrelser i læse- og skriveundervisningen. Dafolo 2012
Gade, M. Kompensatorisk it – it- hjælpemidler i undervisningen. Malling Beck 2006
Halaas Lyster, S.A. Elever med læse-og skrivevanskeligheder, hvad ved vi? Hvad gør vi? Didaktikserien, Akademisk Forlag 2012
Jensen, K.E. Handleplan for undervisning af ordblinde. Special-pædagogisk forlag 2015
Pedersen, A.L. & Hjort, K. Uddannelse og skriftsprogsvanskeligheder, Grundbog i lektiologisk pædagogik. Hans Reitzels Forlag 2016

Artikler og rapporter

Danmarks evalueringsinstitut (Eva) læseudvikling på mellemtrinnet. Faktorer forbundet med læsefremgang fra 4. - 6. klasse. (Eva) 2013
Læsepædagogen tidsskrift med mange praksisfunderede artikler
Serien Læserapport udgiver oversættelser af centrale udenlandske artikler samt danske rapporter hvor der opsummeres læsepædagogiske emner for eksempel:
- Pikulski, J. J. Flydende læsning I – udvikling af ordforråd og læseforståelse. Læserapport 42, Landsforeningen af Læsepædagoger 2008
- Topping, K. J. Flydende læsning II – om kognitive, adfærdsmæssige og socio-emotionelle faktorer. Læserapport 43, Landsforeningen af Læsepædagoger 2008

Især for forældre

Alison, D. Lær dit barn lykken ved at læse – håndbog for forældre. Alvilda 2016
Hultquist, A.M. Skal jeg fortælle dig om ordblindhed? En guide til familie, venner og professionelle. Dansk Psykologisk Forlag 2014