Evaluering, test og prøver

I 8. klasse testes eleverne med den obligatoriske Nationale test i læsning. Testen undersøger elevens færdigheder inden for følgende tre profilområder: sprogforståelse, afkodning og tekstforståelse.  

Testen er it-baseret og selvscorende og besvares på computer. Den er adaptiv, hvilket medfører, at den tilpasser sig den enkelte elevs niveau undervejs. Testresultatet formidles videre til forældrene i skriftlig og/eller mundtlig form.

Ud over den obligatoriske test, som tages i perioden februar – april, er der adgang til frivillige test november – december.

Elever, som ikke har den forventede progression i en eller flere af profilområderne, skal følges med ekstra opmærksomhed (se særlig indsats).

Det er skolernes ansvar løbende at vurdere graden af målopfyldelse/evaluere elevernes udbytte af undervisningen både formativt (løbende evaluering) og summativt (endelig vurdering). Formativ evaluering indgår som et naturligt led i den læringsmålstyrede undervisning, men derudover er det nødvendigt at følge den skriftsproglige udvikling ved hjælp af standardiserede prøver og/eller delprøver tilknyttet det undervisningsmateriale, som benyttes.

Skolerne afholder terminsprøver i et eller flere af prøvefagene (se skolens hjemmeside).

Andre Prøver/evalueringsmaterialer og faste procedurer i forbindelse med elevernes læseudvikling på 7., 8. og 9. klassetrin kan variere mellem de enkelte skoler i kommunen. Den lokale læseindsats er beskrevet på skoleportalen.

Elever, hvor der er mistanke om dysleksi, testes med Ordblindetesten hvis det ikke allerede er gjort. Se information om ordblindetesten.