Sprogvurdering og støtteforanstaltninger

Sprogvurdering

Det er vigtigt at finde børn med sproglige udfordringer i god tid, fordi tidlig indsats i forhold til at støtte børns sproglige udvikling har stor betydning. Derfor tilbydes alle børn omkring 3 år, der går i børnehave i Ringkøbing-Skjern Kommune, at blive sprogvurderet. Det er det pædagogiske personale i barnets børnehave, som orienterer forældre om sprogvurderingen og tager initiativ til at gennemføre den. Hvis personalet har formodning om, at et barn har brug for sprogstimulering, skal der gennemføres en sprogvurdering, og forældrene har pligt til at lade deres barn deltage. Det er lokalt politisk besluttet, at alle flersprogede børn sprogvurderes, når de er omkring 3 år.

Sprogvurderingen tjener følgende formål:

  • Afdække hvilke børn, der har behov for sprogstimulering.
  • Dokumentere børnenes sproglige kompetencer.
  • Vurdere effekten af en sprogpædagogisk indsats.
     

Hvis et barn ikke går i dagtilbud, vil forældre blive kontaktet af en fagperson fra kommunen, som gennemfører sprogvurderingen.

Der kan findes yderligere information om sprogvurdering af 3 årige på:
Socialstyrelsen
Hjernen & Hjertet - Rambøll

Støtteforanstaltninger

Med resultatet af en sprogvurdering kan forældre og det pædagogiske personale få mere præcis viden om barnets sproglige kompetencer. Forældrene gives vejledning i at støtte deres barns sproglige udvikling. Ud fra resultatet af sprogvurderingen kan det pædagogiske personale målrette sprogindsatsen i børnehaven.

Alle dagtilbud skal være særligt opmærksomme på børn, som har dansk som andetsprog, og tilbyde en særlig indsats, som bygger på anerkendelse af børnenes kulturelle baggrund. Der tilrettelægges sprogstimulerende aktiviteter, hvis børnene har brug for hjælp til at udvikle deres sproglige kompetencer. Dagtilbud skal bidrage til, at børn med dansk som andetsprog, kan indgå i fællesskab med de andre børn og kan starte i skolen med de nødvendige forudsætninger. Læs mere i Ringkøbing-Skjern Kommunes Børne- og familiepolitikken 2019-2022.

Det er vigtigt, at forældrene støtter deres barns sproglige udvikling på det sprog, som de kan bedst. Det er mere sandsynligt, at et barn, der er godt på vej som sprogbruger på modersmålet, tilegner sig andetsprog bedre.

Følgende film anbefales til forældre som inspiration til konkrete ideer i forhold til at støtte deres barns sproglige udvikling og som information om det at være barn og voksne op med to eller flere sprog:

Sprog er en gave
Tal sproget frem

Filmene findes på forskellige sprog.

Anerkendelse af børnenes kulturelle baggrund kan blandt andet ske ved at inddrage børnenes kendskab til modersmålet og forældrenes viden om modersmålets skriftsprog.

Hvordan forskellige skriftsprog kan inddrages i dagtilbuddets tidlig skriftsprogsarbejde gives der konkrete eksempler på i Aarhus Kommune, hvor der har været et projekt i forhold til at støtte børns biliteracy kompetencer. Biliteracy omhandler at arbejde med skrift på flere sprog. Følgende links beskriver via tekst og film projektet, hvilke skriftsproglige tiltag projektet havde og erfaringerne fra arbejdet med børns biliteracy.

Anmeldelse af filmen Biliteracy i børnehaven
Filmen Biliteracy i børnehaven
Projektbeskrivelser af Biliteracy i børnehaven
Bogen Biliteracy i børnehaven – at arbejde med skrift på forskellige sprog i dagtilbud.

Hvis forældre eller det pædagogiske personale er bekymret for barnets sproglige udvikling, kan der rettes henvendelse til tale-hørekonsulenterne, som er ansat ved kommunens PPR. De vejleder og rådgiver forældre, dagplejere, vuggestuer, børnehaver og skoler i forhold til børn og unge med sprog-, tale- og hørevanskeligheder.