Sproglig udvikling og faglig læsning

I matematik er det vigtigt, at eleverne udvikler et præcist fagsprog og lærer centrale fagord og begreber i faget, for eksempel addition, radius og areal. Undervisningen skal have fokus på, at eleverne skal kunne adskille hverdagssprog fra fagsprog, herunder fokus på før-faglige ord og hverdagsbegreber, som har en specifik betydning i matematik for eksempel forhold, sider og at skære.

I dagtilbud og indskoling er det derfor vigtigt at have den sproglige dimension med, når matematikken inddrages i børnenes hverdag. Der skal specielt være fokus på før-faglige ord. Før-faglige ord er ord, som ofte anvendes i faget, men som antages at være kendte for eleverne fra tidligere erfaringer. Se mere under afsnittet 0 - 5 år.

Sproglig udvikling skal indgå i arbejdet med alle mål. Sproglig udvikling har fokus på fire dimensioner af det talte og det skrevne sprog: Samtale, lytte, læse og skrive.

Eleverne skal igennem undervisningen udvikle en bevidsthed om, at matematik er et fag, hvor der tales, lyttes, læses og skrives. Gennem hele skoleforløbet er særligt elevernes mundtlige og dialogbaserede arbejde med matematik vigtig for både den matematiske læring og den sproglige udvikling inden for faget. Undervisningen skal rumme dialog eleverne indbyrdes, mellem lærer og elever samt elevernes mundtlige formidling.

Eleverne skal også arbejde med ordforståelsesstrategier til selvstændig tilegnelse af nye fagord og begreber, udnyttelse af konteksten til forståelse af ord samt opslag i analoge og digitale opslagsværker.

For tosprogede elever gælder desuden brug af modersmålet til afklaring af nye ords betydning på dansk samt afklaring af homonymer.

Læsning i alle fag er et væsentligt element i Forenklede Fælles Mål. Faglig læsning er desuden blevet sat ind i en større sammenhæng omkring elevernes sproglige udvikling.  Det sprog, vi bruger i matematik, er dansk, men en særlig slags dansk, der hører til matematikfaget og skal læres som en del af matematikfaget. Som matematiklærer er man derfor også underviser i dansk, nemlig matematik-dansk. Faglig læsning i matematik er i de fleste sammenhænge afkodning og forståelse af opgaver og aktiviteter i informerende og instruerende tekster. Det vil sige, at faglig læsning i matematik kunne være fokus på elevernes evne til sprogligt at beskrive, analysere og tolke den opgave, de står over for. Det handler derfor ud over læsestrategi også ofte om løsningsstrategier.