3. - 4. klassetrin

Undervisningens indhold tilrettelægges i overensstemmelse med Fælles Mål.

I tredje og fjerde klasse er der stadig stor opmærksomhed på afkodning og træning med henblik på flydende læsning, men gradvis øges fokus på læsningen som middel til både at tilegne sig viden og indsigt og få gode oplevelser inden for litteraturen. Intentionen er, at eleverne bevæger sig fra at lære at læse til at læse for at lære.

Udfordringen på dette trin er, at eleverne lærer gode læsestrategier i alle fag, så de bliver i stand til at læse forskellige teksttyper.

Den fortsatte læseundervisning skal sikre, at eleverne får grundlag for at udvikle forskellige læseforståelsesstrategier i mødet med forskellige tekstgenrer og forskellige formål med læsning.

Elevernes selvstændige skrivning i forbindelse med det, de læser og oplever, er med til at understøtte indlæringen og tydeliggøre nytten af skriftsproglige færdigheder. 

Forældre støtter deres børn i den fortsatte læseudvikling ved at hjælpe børnene med at strukturere hverdagen, så der bliver tid til læsning. Forældrene er vigtige rollemodeller for børnene, når de selv læser for eksempel aviser, blade og bøger samt bruger internettet. Børnene har fortsat stor gavn af højtlæsning. Det har endvidere stor betydning, at forældrene viser interesse for børns fritidslæsning og taler med dem om bøgernes indhold, ligesom jævnlige biblioteksbesøg stimulerer læseinteressen.

Kompetencemål

Kompetencemål i læsning efter 4. klasse er at: Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden.

Kompetencemål i fremstilling efter 4. klasse er at: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billeder i velkendte faglige situationer.

Opmærksomhedspunkter

Eleven kan læse tekster med et velkendt fagligt indhold med cirka 120 ord/minuttet.

Eleven kan formulere en sammenhængende tekst med en tydelig tekststruktur, for eksempel en beretning eller en beskrivelse af et velkendt fænomen.