Læsepointer børnehaveklassen - forældre
I børnehaveklassen arbejdes der med bogstavernes navne, lyd og udseende, børnene lærer at lytte til lydene i talesproget og forsøger at skrive på grundlag af de lyde, de kan høre i ordene.
Det har stor betydning, at forældrene følger med i, hvad barnet lærer i børnehaveklassen, og at de støtter indlæringen på en uformel og hyggelig måde.
Vigtige områder som understøtte børnenes læseindlæring er:
Opmærksomhed på sproglyde
Børnene kan bliver mere opmærksomme på sprogets lyde ved at:
- Høre rim og remser – gætte/finde på rimord (Der var engang en mand, han boede i en ?…..)
- Lære rim og remser udenad
- Lege med rimord og vrøvlerim
- Finde ord der begynder med samme lyd
- Snakke bagvendt (ligesom Kaj og Andrea)
Ordforråd og almen viden/viden om verden
Børn udvikler deres sprog gennem samtale og oplevelser:
- Lad barnet være med i hjemmets daglige aktiviteter og tal sammen om dem. Brug forskellige ord og overbegreber for eksempel noget at spise med, kniv, gaffel, bestik eller æble, cox orange, frugt og så videre.
- Lav nye sammensatte ord og tal om den ændrede betydning for eksempel æbletræ – trææble.
- Gå på museum, tag til forskellige arrangementer for eksempel dyrskue eller middelalderfestival, køb ind, besøg forskellige naturområder og tal om hvad I oplever. Brug korrekte betegnelser, en mose er for eksempel ikke det samme som vand eller sø.
Interesse for læsning
Børn bliver interesseret i at lære at læse, hvis de voksne omkring barnet viser dem, at læsning har værdi og kan give gode oplevelser.
- Læs højt hver dag for eksempel lige inden sengetid (se gode råd til oplæsning)
- Læs selv (fortæl at du læser, hvis du ikke sidder med en bog, men gør det på iPad eller lignende)
- Fortæl om noget interessant, du har læst
- Tal om bøger, aviser og blade
- Gå på biblioteket
Opdagende skrivning
Børn arbejder med lydene, når de prøver at skrive tekst. I denne fase er målet ikke, at de skal lære at stave korrekt. Måske er det kun en enkelt lyd i ordet, der er rigtig. Skriveforsøgene skal ikke rettes til voksenstavning, men for forståelsens skyld kan man eventuel tilføje en ”oversættelse”. Det er selvfølgelig også i orden at hjælpe med enkelte ord undervejs.
Lad barnet skrive:
- Tekst under tegninger
- Ønskesedler
- Hilsner
- Huskesedler
- Opskrifter