Børnehaveklasse

Elevernes møde med den første matematik skal handle om leg og derigennem læring. De skal arbejde med tal, begreber, geometri og måling. Det handler om at få eleverne til at blive glade for tal og matematik, så de ser matematikken i hverdagen. De skal tælle sig frem til ting i hverdagen, lave små plus- og minus stykker.

Eleverne skal arbejde med at få tallene automatiseret, så de, når de ser fire fingre, ikke skal til at tælle sig frem, men efterhånden ved, at det er fire. Der skal ligeledes være mange forskellige repræsentationer for tallene, tælle ting, se talsymboler, centicubes, fingre med mere - flere repræsentationer på tallene gør det nemmere at genfinde et tal og dets værdi senere.

Der arbejdes videre med at udvikle elevens matematiske begrebsapparat og faglige ordforråd. Undervisningen skal lægge op til den egentlige matematikundervisning i 1. klasse.

Forældresamarbejde

Vi er født med en evne til at tælle mere end én ad gangen. En evne, som vi ofte kun udnytter i alt for ringe grad, og som derfor kan visne. Vi kan typisk se op til fire genstande uden at tælle dem én ad gangen.

Du kan som forældre hjælpe dit barn til at blive glad for matematik ved at:

  • Tælle ting og lade være med at tælle mængder på 4 eller derunder. Eksempel der er tre biler. Eksempel vi er tre på denne side af bordet, og vi er tre på den anden side af bordet. Herved hjælper du med at gruppere ting
  • Bruge fingrene til at vise tal, når du bruger talord
  • Sortere ting, for eksempel når der ryddes op
  • Snak om tal, antal, former, farver
  • Lade barnet deltage i hverdagsaktiviteter, hvor der måles, vejes, tælles, deles. Eksempel borddækning til hele familien, dele slik i bunker
  • Lave mad og bage sammen
  • Sæt ord på det, I laver sammen – også matematikaktiviteter
  • Bruge begreber som før, efter, under, ved siden af, større, mindre, række, forrest, bagest, op, ned...
  • Spille forskellige spil med kort og terninger, hvor tallene vises og bruges
  • I alle hverdagssammenhænge, når der køres bil, ser hvor koldt varmt det er, ser på kort, hvor stærkt må man køre...
  • Hvornår har vi fødselsdag i vores familie? Afmærke på kalender. Tale om årstider, måneders navne og længde samt ugedage...


Det pædagogiske personale/vejlederens rolle

  • Matematikvejlederen deltager i undervisningen med henblik på vejledning
  • I forhold til fælles mål fokus på det matematiske sprog
  • Leg med matematik
  • Inddrage matematik i arbejdet med de øvrige kompetenceområder i børnehaveklassen, i kreative og musiske udtryksformer, arbejdet med naturfaglige problemer, sprog, krop og bevægelse.


Skolelederens rolle

  • Understøtte fokus på matematiske kompetencer i overgangen fra dagtilbud til skole
  • Understøtte personalets arbejde med matematik blandt andet ved at deltage i og observere arbejdet i klassen
  • Sørge for at børnehaveklasselederen har den nødvendige uddannelse
  • Understøtte matematikvejlederens arbejde i børnehaveklassen ved at give mulighed for fælles planlægning, vejledning og undervisning (eventuel mesterlære)
  • Deltage i forældremøder om emnet
  • Muliggøre og understøtte projekter om matematik i børnehaveklassen, SFO og hele skolen
  • Understøtte opmærksomhed på udvikling af børnenes matematiske kompetencer
  • Sørge for at kontakte konsulenter og PPR ved behov