Læsepointer ordforråd

Der er stor forskel på børns ordforråd allerede i børnehaven. Ved skolestart kan ordforrådet hos gruppen af børn med stort ordforråd være fire gange større end ordforrådet hos den gruppe, der har det ringeste. Forskellen øges typisk gennem hele skoletiden, blandt andet fordi det er lettere at lære nye ord, når man kender mange ord i forvejen. Det er derfor yderst vigtigt, at der lige fra den tidligste alder arbejdes med at udvikle børnenes ordforråd hjemme, i daginstitution og skole.

Ordforrådets størrelse er det enkeltelement, som har størst betydning for læseforståelsen.  Hvis en læser møder ukendte ord kan sætningssammenhængen bryde sammen, læsetempoet nedsættes, motivationen daler og læseudbyttet/læseforståelsen bliver ringe. Dette gælder både ved læsning af faglitteratur og skønlitteratur.

Læsning - og oplæsning er en meget vigtig kilde til udvikling af ordforrådet.  Når eleverne har lært at læse - og læser- er det gennem læsning, at de lærer flest nye ord. Et godt ordforråd støtter læseforståelsen, og en god læseforståelse udvikler ordforrådet.    

Ordforrådet bør også styrkes gennem direkte undervisning, ikke mindst når nye fagord skal indlæres. Opmærksomhed på ordbetydning/ordforråd gennem klassesamtale og refleksion kan forbedre elevernes evne til at lære- og udlede betydningen af nye ord. Målet med ordforrådsundervisning er, at der arbejdes så grundigt med de nye ords betydning, at elevernes begrebssystem udvikles. Ordene kan defineres både ved hjælp af synonymer og antonymer, de bruges i hele sætninger skriftligt og mundtligt, der kan tales om, hvor de stammer fra og eventuelt forbindelse til fremmedsprog og så videre (se levende ordbøger og skabelon).

Indlæring af fagspecifikke ord bør typisk være faglærernes ansvar og foregå i tilknytning til fagets tekster og elevernes skriftlige arbejde (se læseforståelse).

Frilæsning

Oplæsning