At tælle
Tælling handler om at bruge tal til optælling. Selv meget små børn møder tælling, talord, optælling og talsystemer i rim, sange og spil. Børn viser, hvor gamle de er, ved at vise antallet af fingre, og de lærer turtagning og deling i sociale sammenhænge. Det kan fx handle om at dele brød og frugt ud til formiddagsmad, hvor der er et stykke brød til hver og et stykke agurk og så måske et ekstra stykke, hvis man er meget sulten. I mange spil indgår der ligeledes tælling på forskellig måde.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der er forskel på at tælle og at bestemme et antal. Tælleaktiviteter understøtter en forståelse af talrækken.
At kunne bestemme et lille antal mellem ét og tre elementer ser ud til at være medfødt. Det betyder, at børn kan bestemme antal, længe før de kan tælle. Sammenhængen mellem antalsbestemmelse og tælling sker først, når barnet erkender, at det sidste tal, der bliver sagt, samtidig angiver antallet af elementer, som det fx fremgår af næste sides eksempel. En måde at gøre børnene opmærksom på princippet bag antalsbestemmelse er at lade dem samle forskellige ting og derefter tælle og kontrollere, hvor mange ting der er.
Eksempel
Talforståelse indebærer for eksempel:
- At børnene forstår ord og begreber som ”flere end”, ”færre end”, ”det halve”, ”det dobelte”, ”dele”, ”ens/lige”, ”ulige” og ”øge”.
- At de opfatter talordene som antal, ikke blot som en remse.
- At de kan inddele ting eller sig selv i par.
- At de har fornemmelse for størrelsen af tal og opfatter antal.
- At de kan bruge talordene som ordenstal.
- At de forstår, at tal er symboler, som har en betydning.
Der er morgensamling i børnehaven. Pædagogen spørger: “Hvor mange er vi i dag?” Et af de yngre børn rejser sig og tæller de andre. Tællingen foregår ved, at han rører hvert enkelt barn på hovedet, samtidig med at han siger et talord: “1, 2, 3, ... 19, 20, 21.” Pædagogen spørger videre “Hvor mange plejer vi at være?” Et af børnene siger “24”. Pædagogen spørger: “Hvor mange mangler vi?” Et af de ældre børn tager sin ene hånd frem. Viser sin tommelfinger og siger “21”, derefter tager hun i pegefingeren og siger “22”, så langemand og siger “23” og til sidst ringfingeren og siger “24”. Hun ser på sine fingre, tæller igen, “1, 2, 3”, og siger “vi mangler tre”.
I garderoben:
- Tal om hvor meget tøj de skal have af og på, eller skal hænge op, den ene sko og den anden og så videre.
- Tal om farverne og mønsteret på tøjet eller lad dem tælle forskellige slags tøj, sko, farver og så videre.
Til samling:
- Hvor mange er vi i dag? Hvor mange mangler vi? Hvor mange kunne vi være? og så videre.
- Hvor mange piger/drenge er der? Hvor mange voksne? Hvor mange med blå bukser? og så videre.
Til spisning:
- Hvor mange skal der dækkes til? Er der stole nok? Hvor mange madkasser er der på bordet?
- Efter spisningen – hvor meget mad har du spist, og hvor meget er der tilbage?
På legepladsen:
- Spørg børnene om de vil hente flere ting for eksemel tre spande og en skovl - bruges også til oprydningen.
- Der må være 10 børn på boldbanen, lad børnene selv tælle efter.
På gåturen:
- Kig efter tal på skilte, i butikker, på nummerplader se eventuelt bilag 6 med nummerpladeleg.
- Tæl alle mulige forskellige ting og lad gerne børnene sortere og snakke sammen.
Et af de vigtigste tal er 0, og skal inddrages, når vi lærer børn tal. På talplakaterne ser børn, hvordan tallene ser ud, hvor mange elementer et tal repræsenterer og hvordan tallene skal gengives. Får børn denne talgenkendelse, antalsforståelse samt tælleremser, har de et godt grundlag. Søjlen til højre viser de elementer tallet har, tæl dem og se, hvor mange der mangler, før der er en hel tier (tiervenner). Plakaterne hænges op i matematikhjørnet og nedenstående aktiviteter kan anvendes.
- Plakaterne kan være gemt bag grønne (lige tal) og røde (ulige tal) stykker papir og evt. sort for nul. Præsenter et eller få tal ad gangen og tal om tingene på plakaten, stil undrende spørgsmål. Hvad tror I, der er bag de andre papirer og hvorfor er der grønne (lige tal) og røde (ulige tal).
- Syng sangene fra bilag 2 eller download talrim.
- Sæt plakaterne op så de stiger skråt opad startende med 0 og herefter 1, 2, 3 og så videre.
- Lad børnene finde mængder af ting som passer til antallet på de forskellige plakater, eller lad børnene gå hen til det tal, som du nævner.
- Bilag 3 - Lad børnene trække et tal fra 0-10 og herefter finde samme antal ting og sige tallet højt. Eller børnene trækker et tal og går sammen to og to og med sprog, skal de få den anden til at sige deres tal. Lad børnene bruge tallinjen i bilag 3 som støtte, når det er svært at huske tallene.
- Lad børnene spille talvendespillene fra ”At lokalisere ting og orientere sig i rummet”.
- Børnene samler centicubes/legoklodser, så de passer til tallene og placerer dem under dem.
Newmero talbrikkerne er innovative brikker designet med det formål at udvikle børns forståelse for tal og matematik med sjove matematiklege.
Talbrikkerne kan både give børn et forspring gennem leg og øvelser, men også være et godt værktøj til at lukke et lærings-gab.
Brikkerne anbefales til børn fra 3-9 år og er designet, så barnet selv kan finde løsninger - brikkerne fortæller og leder barnet frem mod løsningerne. Dette intuitive design kaldes “guidance by design”.
Få inspiration til aktiviteter i vejledningsbogen, som er fyldt med lege og øvelser, eller kig på hjemmesiden, hvor der også er inspirationsvideoer.
- Sæt et stykke malertape med et tal i panden på børnene, hvorefter de skal finde ud af, hvilket tal de har ved at spørge de andre. Når tallet er gættet får de et nyt tal – brug eventuelt bilag 3.
- Lad gerne trylletårnet nævnt under literacy stå i matematikhjørnet og brug kortene fra bilag 4.
- Bilag 5 anvendes til børn, der er nysgerrige på de større tal, lad dem trække en strimmel og finde ud af, hvor den passer ind i ”Tallarven”, så de sidst har samlet hele ”Tallarven”.
- Brug både den store 100 tavle i boksen og Newmero brikkerne. Leg taxaleg og bed børnene om at køre brikkerne hjem, herefter får de taxaboner som præmie, og kan køre nye brikker hjem.
- Talgulvtæppe eller talplakaterne på gulvet – kommandoleg hop til det tal jeg siger.
- Børnene er sammen to og to med en terning. Den ene slår med terningen og skal tegne tallet på ryggen af den anden, som skal gætte hvilket tal, der tegnes. Bagefter bytter de.
- Hæng tøjklemmerne med 0 til 10 fra boksen på en snor. Put centicubes eller klodser i nogle sokker, hvorefter børnene tæller, hvor mange og hænger sokken op med den rigtige tøjklemme.
- Hjemmeside med fri download.
- Find ting efter ordre – find nogle få sten, find flere kogler end du har fingre på en hånd, find en pind der er dobbelt så lang som din fod, find 7 blade, find blade med fem buer og så videre.
- Tegn tal i sandkassen, farv tal på sten, tegn tal med gadekridt, byg tal med ting fra naturen og så videre.
- Hvor mange ben har dyrene I finder. Passer sammen med bestemmelsesdugene fra naturkassen.
- Børnene har en skattepose hver, som de samler ting i. Fortæl dem hvad skatten er – for eksempel fem sten og tre blade, eller syv små grene og to kogler. Når skatten er samlet ind samles børnene og alle viser, sammenligner og taler om deres skatte. I skal ikke vente på, at alle har samlet skatten, der er meget matematiksnak i at tælle og se om der er for meget eller for lidt.
- Form et tal af ting fra naturen (sten, kastanjer, blade med mere). Der tages billeder, som hænges op.
- Børnene tegner firkanter og skriver tal indeni – start med 1. Herefter finder de en ting og lægger det i firkanten. Så skriver de 2 i næste firkant og finder to ting til denne firkant og så videre.
- Stafetleg hvor der placeres 11 spande en til hver talplakat. Børnene trækker et kort (brug de laminerede kort med tal/terninger) og løber op og putter det i spanden med det samme tal.
- Sæt to spande med talkortene fra 0 til 10. Børnene er sammen to og to og stiller sig mellem spandene. Herefter løber de ud til hver sin spand, trækker et kort, og løber tilbage på midten. Her gætter de hinandens kort ved at hoppe det antal gange, der står på kortet.