Handleplan, læringsmål og it
På dette trin gælder det om at give eleverne en matematisk opmærksomhed gennem en legende og undersøgende tilgang og samtaler om og med matematik. Herunder opstillet i overskrifter med tilhørende læringsmål.
Undervisningen skal lede frem til, at eleverne kan
- Se og genkende taltegnene 0-9 digitalt samt i typograferet og håndskrevet tekst
- Genkende og læse tallene 0-9
- Placere tallene 0-9 i rigtig rækkefølge
- Forme tallene, så de kan genkendes
- Knytte tallene 0-9 til et antal genstande
Undervisningen skal lede frem til, at eleverne kan
- Placere tallene efter orden fra 0-9
- Kende til starttallet 0
- Erkende at afstanden mellem tallene er 1
- Sætte tal på et antal fra 1-9
- Tælle ”usynlige” størrelser som skridt, klap, osv.
- Vide at det sidste tal i tælling er det samlede antal
- Skønne og se et antal fornuftigt
Undervisningen skal lede frem til, at eleverne kan
- Vurdere om der er lige mange eller flere/færre ved sammenligning mellem to mængder
- Kende og bruge begreberne ens og forskellig
- Se forskellen mellem adskilte grupper og undergrupper
- Opleve, at der ofte kan sorteres på flere måder
- Beskrive simple sorteringskriterier
- Beskrive det element i en udvalgt mængde, som skal tælles
- Anvende simple søjle diagrammer til præsentation af antal
Undervisningen skal lede frem til, at eleverne kan
- Adskille figurer opbygget af rette linjer fra figurer med krumme linjer, for eksempel trekanten og cirklen
- Kende forskellen mellem trekanter, firkanter og femkanter, som for eksempel antallet af hjørner
- Have opnået erfaring med begreberne ens og forskellig, for eksempel at figurer kan være ens i størrelse, men forskellig i form
- Kende til, at figurer kan være ens i størrelse og form, men være hinandens spejlbillede
- Kende til fænomenet symmetriakse
- Kende til, at et mønster indeholder en grundfigur, som gentages
Undervisningen skal lede frem til, at eleverne kan
- Foretage løbende tælling fra en angivet mængde
- Se og indse forskellige enkle, additive regneprocesser
- Kende til tal før og efter et angivet tal på tallinjen fra 0-20
- Få begyndende indsigt i, at et helt tal kan beskrives ved addition af to mindre hele tal, for eksempel 7 kan beskrives som 3 + 4
- Omsætte et regnestykke til en hverdagssituation og omvendt
Undervisningen skal lede frem til, at eleverne kan
- Anvende linealen til måling og tegning
- Kende til aflæsning af klokken i hele og halve timer
- Anvende standardenheder til beskrivelse af genstandes vægt og længder
- Måle tid
- Bruge højre og venstre ved retningsangivelse
- Beskrive placering af genstande i forhold i forhold til hinanden
- Sammenligne genstandenes vægt og længder relativt
It i matematikundervisningen (progressionsplan)
Kan anvende computer eller iPad til matematikspil, se links under matematikpointer.
Har stiftet bekendtskab med Gyldendal Matematik.
Ringkøbing Skjern kommune har købt adgang til Gyldendal Matematik for alle skoler i kommunen. Matematikportalen for 0. - 3. klasse er en online fagportal til indskolingen, som indeholder forløb med teori, aktiviteter og opgaver, der lever op til Fælles Mål. Herunder ses et overblik over indholdet i forløbene på portalen.
Forløbene på portalen giver adgang til en række didaktiserede forløb målrettet matematikundervisningen på de enkelte klassetrin i 0. - 3. klasse. Alle forløb indeholder læringsmål og afsluttes med en evaluering, der består af en digital test samt en opgave, hvor eleverne kan vise deres forståelse af begreber og sammenhænge.