Test- og evalueringsmateriale, litteratur og links

I Ringkøbing-Skjern Kommune anvendes

  • ministeriets sprogvurderingsmateriale til børn fra 3 til 6 år (Sprogvurdering 3 - 6) - Socialstyrelsen.
  • eventuelt suppleret med TRAS (Observation af sprog i dagligt samspil) - HåndbogSkema og Vejledning.
  • og/eller BCB-sproglydsscreening (barnets produktive sproglydsudvikling)

Ministeriets sprogvurderingsmateriale it-understøttes af Rambølls platform Hjernen og Hjertet, hvor data fra sprogvurderinger og opfølgninger i form af handleplaner findes.

Sprogvurdering 3 - 6 har fokus på to overordnede sprogfærdigheder:

  • Talesproglige færdigheder
  • Før-skriftlige færdigheder

Talesproglige færdigheder omhandler det ordforråd, som barnet aktivt anvender, barnets forståelse af en række begreber, simple eller komplekse sætninger, og hvordan barnet bruger sproget i forskellige kommunikative situationer. Talesproglige færdigheder har fokus på barnets produktive og receptive ordforråd samt barnets brug af talesproget i dagligdagens forskellige rutiner og samspil.

Før-skriftlige færdigheder har fokus på barnets evne til genkendelse og bearbejdning af sproglyde, barnets viden om begreber, der relaterer sig til skriftsproget, viden om læseretning og kendskab til bogstaver.

Barnets

  • talesproglige færdigheder peger frem mod senere læseforståelse
  • før-skriftlige færdigheder peger frem mod senere afkodningsfærdigheder og læseforståelse

Resultatet af en sprogvurdering viser en af tre indsatsgrupper:

  • generel indsats
  • fokuseret indsats
  • særlig indsats

Ved særlig indsats for et etsproget barn rettes henvendelse til en tale-hørekonsulent og ved et flersproget barn til sprogkonsulenten.

Ved fokuseret indsats inddrages dagtilbuddets egen faglighed. Der udarbejdes en handleplan for læringsmål i forhold til sprogstimulering af barnet. Hvis den ønskede effekt på baggrund af indsatsen udebliver, rettes henvendelse til en af føromtalte konsulenter.

Litteraturforslag

Især til dagtilbud

Især til forældre

  • Bylander, H. I. og Krogh T. K. Dit barns sprog. Dansk Psykologisk Forlag A/S 2015.
  • Gratis plakat til bogen af Bylander, H. I. og Krogh T. K. Dit barns sprog. Dansk Psykologisk Forlag A/S 2015 - plakat.
  • Dessau, A., Nielsen, H. Aa og Nørgaard, E. Giv dit barn lyst til at lære – sansning, bevægelse og sprog. Komiteen for Sundhedsoplysninger 2011.
  • Sidenmann, J.Jubiii – jeg skal i skole – en historie om børns forventninger til skolen af. Danmarks Lærerforening 2005.
  • Thomsen, P. Barnets sprog – giv det en hjælpende hånd. Komiteen for Sundhedsoplysninger 2014.
  • Wiehe, A. Sprogudvikling og læselyst – kan ikke starte for tidligt. Komiteen for Sundhedsoplysninger 2012.
  • Bibliotekernes fælles indsats, som støtter tidlig sprogstimulering og læsefærdigheder. Målgruppen er børn 0-7 år - se mere på Sprogsporet.dk.
  • En film om ordforråds betydning. Interview med Klara Korsgaard fra National Videncenter for læsning: Hvis dit barn kender 10.000 ord inden skolestart, er det godt hjulpet på vej til at blive en god læser og skriver - se fillm.
  • En film til forældre til tosprogede børn. Denne film er også speaket på flere sprog (dansk, somali, engelsk, albansk, tyrkisk, arabisk, urdu, kinesisk (mandarin) og polsk). Der findes ekstra materiale til filmen, forældre og pædagogisk personale - se film.
  • En film om, hvordan forældre kan støtte deres tosprogede barns sproglig udvikling. Filmen er speaket på flere (dansk, tyrkisk, arabisk, engelsk, dari, kurdisk, pashto, somali og vietnamesisk) - se film.