Test- og evalueringsmateriale, litteratur og links
I Ringkøbing-Skjern Kommune anvendes
- ministeriets sprogvurderingsmateriale til børn fra 3 til 6 år (Sprogvurdering 3 - 6) - Socialstyrelsen.
- eventuelt suppleret med TRAS (Observation af sprog i dagligt samspil) - Håndbog, Skema og Vejledning.
- og/eller BCB-sproglydsscreening (barnets produktive sproglydsudvikling)
Ministeriets sprogvurderingsmateriale it-understøttes af Rambølls platform Hjernen og Hjertet, hvor data fra sprogvurderinger og opfølgninger i form af handleplaner findes.
Sprogvurdering 3 - 6 har fokus på to overordnede sprogfærdigheder:
- Talesproglige færdigheder
- Før-skriftlige færdigheder
Talesproglige færdigheder omhandler det ordforråd, som barnet aktivt anvender, barnets forståelse af en række begreber, simple eller komplekse sætninger, og hvordan barnet bruger sproget i forskellige kommunikative situationer. Talesproglige færdigheder har fokus på barnets produktive og receptive ordforråd samt barnets brug af talesproget i dagligdagens forskellige rutiner og samspil.
Før-skriftlige færdigheder har fokus på barnets evne til genkendelse og bearbejdning af sproglyde, barnets viden om begreber, der relaterer sig til skriftsproget, viden om læseretning og kendskab til bogstaver.
Barnets
- talesproglige færdigheder peger frem mod senere læseforståelse
- før-skriftlige færdigheder peger frem mod senere afkodningsfærdigheder og læseforståelse
Resultatet af en sprogvurdering viser en af tre indsatsgrupper:
- generel indsats
- fokuseret indsats
- særlig indsats
Ved særlig indsats for et etsproget barn rettes henvendelse til en tale-hørekonsulent og ved et flersproget barn til sprogkonsulenten.
Ved fokuseret indsats inddrages dagtilbuddets egen faglighed. Der udarbejdes en handleplan for læringsmål i forhold til sprogstimulering af barnet. Hvis den ønskede effekt på baggrund af indsatsen udebliver, rettes henvendelse til en af føromtalte konsulenter.
Litteraturforslag
Især til dagtilbud
- Bylander, H. I. og Krogh T. K. Sprogets milepæle – hvornår skal vi være bekymrede for et barns sproglige udvikling? Dafolo 2015.
- Bylander, H. I. og Krogh T. K. Stærkt sprogarbejde – hele vejen rundt om høj kvalitet i dagtilbuddets sproglige miljøer. Dafolo 2017.
- Korsgaard, K. Læs og skriv med små børn - en guide til pædagoger. Dafolo 2016.
- Gjems, L. At samtale sig til viden – sociokulturelle teorier om børns læring om og gennem sprog og samtale. Dafolo 2010.
- Kjertmann, K. Indkulturering - En ny læsestart i takt med tiden. Syddansk Universitetsforlag 2015.
- Kristensen, I. S. og Wiwe, A. Tidlig skrift i Æblehaven 2013.
- Kristensen, K. S. og Daugaard L. M. Biliteracy i børnehaven – at arbejde med skrift på forskellige sprog i dagtilbud.
- Markussen-Brown, J. Barnets sprogtilegnelse og pædagogisk praksis – en introduktion. Turbine 2017.
- Thomsen, P. Det fortællende barn – sådan gør du børnehavebørn til fantastiske fortællere. Dafolo 2010.
- Weitzman, E. og Greenberg, J. Mere end ABC – tidlig literacy i dagtilbud. Dafolo 2016.
- Weitzman, E. og Greenberg, J. Sprog i samspil – en praksisnær guide til sproglig og social læring i dagtilbuddets fællesskaber. Dafolo 2014.
- National videncenter for læsning: Pædagogens udvikling af børns sprog i samlingen
- National videncenter for læsning: Pædagoger på sprogvisit
- Børne- og Socialministeriet. Den styrkede pædagogiske læreplan. Rammer og indhold, 2018
- National videncenter for læsning: At tænke i sprogbrugssituationer for at udvikle børns mundtlige sprog
- Dansk center for undervisningsmiljø: Sprog. Barnets tilegnelse af sprog
- Dansk center for undervisningsmiljø: Sprogstimulering i praksis
- Foredrag af Torkil Østerbye: Små børns sprogudvikling
- Foredrag af Torkil Østerbye: Støj i børnehaver
- Videndeling om børns sprog og forskellige ideer til sprogaktiviteter: Børns sprog
- Film om understøttelse af samtale i børnehaven: Samtaler med børn
Især til forældre
- Bylander, H. I. og Krogh T. K. Dit barns sprog. Dansk Psykologisk Forlag A/S 2015.
- Gratis plakat til bogen af Bylander, H. I. og Krogh T. K. Dit barns sprog. Dansk Psykologisk Forlag A/S 2015 - plakat.
- Dessau, A., Nielsen, H. Aa og Nørgaard, E. Giv dit barn lyst til at lære – sansning, bevægelse og sprog. Komiteen for Sundhedsoplysninger 2011.
- Sidenmann, J.Jubiii – jeg skal i skole – en historie om børns forventninger til skolen af. Danmarks Lærerforening 2005.
- Thomsen, P. Barnets sprog – giv det en hjælpende hånd. Komiteen for Sundhedsoplysninger 2014.
- Wiehe, A. Sprogudvikling og læselyst – kan ikke starte for tidligt. Komiteen for Sundhedsoplysninger 2012.
- Bibliotekernes fælles indsats, som støtter tidlig sprogstimulering og læsefærdigheder. Målgruppen er børn 0-7 år - se mere på Sprogsporet.dk.
- En film om ordforråds betydning. Interview med Klara Korsgaard fra National Videncenter for læsning: Hvis dit barn kender 10.000 ord inden skolestart, er det godt hjulpet på vej til at blive en god læser og skriver - se fillm.
- En film til forældre til tosprogede børn. Denne film er også speaket på flere sprog (dansk, somali, engelsk, albansk, tyrkisk, arabisk, urdu, kinesisk (mandarin) og polsk). Der findes ekstra materiale til filmen, forældre og pædagogisk personale - se film.
- En film om, hvordan forældre kan støtte deres tosprogede barns sproglig udvikling. Filmen er speaket på flere (dansk, tyrkisk, arabisk, engelsk, dari, kurdisk, pashto, somali og vietnamesisk) - se film.