At følge udviklingen

”Tidlig matematik kan med afsæt i Alan Bishops 6 fundamentale matematikaktiviteter defineres på denne måde:

  • Tidlig matematik betegner førskolebørns læring af færdigheder og viden med matematisk indhold gennem deltagelse i fundamentale matematikaktiviteter og gennem kommunikation i og om disse aktiviteter.
  • Tidlig matematik får i denne betydning ikke blot værdi som et middel til at blive dygtig i skolen, den får også en selvstændig værdi for børn i deres liv her og nu. Det får en dannelsesfunktion, når den tidlige matematik hjælper børn med at forstå og handle i deres hverdag og ”at få styr på deres verden” i situationer og sammenhænge, som er betydningsfulde og meningsfulde for dem.

Det er vigtigt at følge udviklingen af barnets kompetencer i matematik og så tidligt som muligt sætte ind med en indsats afpasset barnets udvikling.

Iagttagelsen af barnets matematiske udvikling kan mere systematisk ske ved at bruge iagttagelsesskemaet MIO, fra barnet er to til fem år.  MIO er inspireret af Bishops fundamentale matematikaktiviteter og opbygget som det velkendte TRAS-skema (den sproglige udvikling).  MIO henviser til Matematikken, Individet, der udvikler sin matematik og Omgivelserne, som giver barnet matematiske erfaringer og støtter barnet i sin matematiske udvikling.

MIO-cirklen er bygget op omkring tre ringe, som repræsenterer aldersgrupperne 2-3 år, 3-4 år og 4-5 år. Cirklen er delt i tre hovedområder: problemløsning, geometri og tal. Hvert hovedområde er delt i to.  Problemløsning består af matematisk sprog og ræsonnement. Geometri består af form/position og mønstre/ordninger. Tal består af talrækken/at kunne tælle og antal.

MIO-cirklen opdelt i tre hovedområder: problemløsning, geometri og tal.

Se mere om MIO på Materialeplatformen fra UVM.