Test-og evalueringsmateriale, litteratur og links

Læsning - gruppeprøver

- Kontrolleret tegneiagttagelse
- DLB Dansk lyd og bogstav
- Læseevaluering på begyndertrinnet
- IL-basis gruppeprøven

Individuel iagttagelse af læseudvikling

- Det gode læseforløb
- Læseudviklingsskemaet LUS
- Læseiagttagelse (running record, læsejournal)
- Læseraketten
- Kan/kan næsten – evaluering og status af elevens læseudvikling

Individuelle prøver

- IL-basis (sprog og bogstav, tekst og ord 1 og 2)
- Guide til læsning og skrivning
- Ordblinderisikotesten - ordblinderisikotesten

Skrivning/stavning

- Læseevaluering på begyndertrinnet
- IL-basis gruppeprøven
- Kan/kan næsten

Andre relevante iagttagelsesmaterialer

- Logbog
- Portfolio
- Diverse iagttagelsesmaterialer tilhørende læsebogssystemer

Links til materialer til tilpasset undervisning

Formålet med dette materiale er at give inspiration til arbejdet med børns sproglige udvikling, når der er blevet foretaget en sprogvurdering. Materialet henvender sig til pædagogisk personale i dagtilbud og til børnehaveklasseledere.
- Inspirationsmateriale til sprogvurdering

Ideer til sprog og sproglege med dit barn.
- Sprogstimulering

Litteraturforslag

- Fast, C. Literacy – I familie, børnehave og skole. Læsevejlederen Klim 2009
- Kjertmann, K. Indkulturering – en ny læsestart i takt med tiden. Syddansk Universitet 2015
- Korsgaard, K. (med flere) Opdagende skrivning – en vej ind i læsningen. Dansklærerforeningens Forlag 2010
- Madsbjerg, S. & Friis, K. Skrivelyst i børnehaven. Dansk Psykologisk Forlag 2012
- Østergren-Olsen, D. & Herholdt, L. (red) Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag 2012

Især til forældre

Christiansen. B. (med flere) Forældreguide til læsning – kom godt i gang med læsningen. Forlaget Læs 2017 (Læsekonsulenternes forlag)
Indeholder blandt andet QR – koder med demonstrationsvideoer af læsning med børn på forskellige læsetrin.