Test-og evalueringsmateriale, litteratur og links
Læsning - gruppeprøver
- Kontrolleret tegneiagttagelse
- DLB Dansk lyd og bogstav
- Læseevaluering på begyndertrinnet
- IL-basis gruppeprøven
Individuel iagttagelse af læseudvikling
- Det gode læseforløb
- Læseudviklingsskemaet LUS
- Læseiagttagelse (running record, læsejournal)
- Læseraketten
- Kan/kan næsten – evaluering og status af elevens læseudvikling
Individuelle prøver
- IL-basis (sprog og bogstav, tekst og ord 1 og 2)
- Guide til læsning og skrivning
- Ordblinderisikotesten - ordblinderisikotesten
Skrivning/stavning
- Læseevaluering på begyndertrinnet
- IL-basis gruppeprøven
- Kan/kan næsten
Andre relevante iagttagelsesmaterialer
- Logbog
- Portfolio
- Diverse iagttagelsesmaterialer tilhørende læsebogssystemer
Links til materialer til tilpasset undervisning
Formålet med dette materiale er at give inspiration til arbejdet med børns sproglige udvikling, når der er blevet foretaget en sprogvurdering. Materialet henvender sig til pædagogisk personale i dagtilbud og til børnehaveklasseledere.
- Inspirationsmateriale til sprogvurdering
Ideer til sprog og sproglege med dit barn.
- Sprogstimulering
Litteraturforslag
- Fast, C. Literacy – I familie, børnehave og skole. Læsevejlederen Klim 2009
- Kjertmann, K. Indkulturering – en ny læsestart i takt med tiden. Syddansk Universitet 2015
- Korsgaard, K. (med flere) Opdagende skrivning – en vej ind i læsningen. Dansklærerforeningens Forlag 2010
- Madsbjerg, S. & Friis, K. Skrivelyst i børnehaven. Dansk Psykologisk Forlag 2012
- Østergren-Olsen, D. & Herholdt, L. (red) Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag 2012
Især til forældre
Christiansen. B. (med flere) Forældreguide til læsning – kom godt i gang med læsningen. Forlaget Læs 2017 (Læsekonsulenternes forlag)
Indeholder blandt andet QR – koder med demonstrationsvideoer af læsning med børn på forskellige læsetrin.