Den digitale platform for matematik 0 - 18 år

Med folkeskolereformen er der et generelt fokus på faglighed og læringsmålsstyret undervisning. Arbejdet med den digitale platform er iværksat som et led i kommunens Børne- og familiepolitik 2015-2018, hvor der er fokus på at højne det faglige niveau i dansk og matematik på kommunens skoler samt skabe et godt grundlag for, at alle elever bliver så dygtige, som de kan. Målsætningen har været at skabe en rød tråd fra dagtilbuds arbejde med matematik i læreplanstemaet Natur og naturfænomener til elevernes matematikundervisning i hele deres skoleforløb. Det er vort håb, at den digitale platform bliver et nyttigt og brugt redskab for lærerne i deres planlægning af undervisningen og for pædagogernes arbejde med matematik i hverdagen.

Den digitale platform er et redskab til støtte for udviklingen af matematiske kompetencer for alle børn/elever i Ringkøbing-Skjern Kommune og skal således ikke forstås som standardiserede krav til matematikundervisningen på det enkelte klassetrin, men som en hjælp til planlægningen og gennemførslen af en kvalificeret matematikundervisning. Ligeledes er der fokus på den tidlige forebyggende indsats i dagtilbud.

Den digitale platform er udviklet i 2016 i et samarbejde mellem tre matematikvejledere og kommunens tovholder for matematikvejlederne.

Den digitale platform revideres løbende og evalueres i slutningen af skoleåret 2018/2019.

Formål

Formålet med den kommunale digitale platform for matematik er, at

  • skabe helhed i 0-18 åriges læring i matematik ved at styrke samarbejdet mellem dagtilbud og skoler samt mellem basisskoler og overbygningsskoler,
  • skabe sammenhæng mellem Forenklede Fælles Mål i matematik og matematikundervisningen på kommunens skoler,
  • skabe spændende, vedkommende og fascinerende læreprocesser, der fra dagtilbud og igennem skoleforløbet fører til livslang interesse for matematik,
  • forebygge matematikvanskeligheder ved at give konkret og praksisnær vejledning til, hvordan arbejdet kan gribes an i dagtilbud og skoler og
  • være inspiration for pædagoger, matematiklærere, matematikvejledere og matematik- fagteam


Indhold og brugsvejledning

  • Generel indføring i og beskrivelse af vigtige elementer indenfor området matematik og numeracy
  • Opsummering af indholdet af den kommunale digitale platform for matematik og undervisningen på de enkelte trin
  • Beskrivelse af test og prøver på de enkelte trin
  • Vejledning i forbindelse med børn/elever, som kræver særlig indsats
  • Ansvarsfordeling
  • Matematikpointer som uddyber udvalgte færdighedsområder
  • Oversigt over/links til test- og undervisningsmateriale
  • Faglitteratur til yderligere fordybelse

Om matematik

Forskningen inden for matematikken har vist, at ”Tidlig talforståelse - hos 5-årige - er en tydelig indikator for gode karakterer i skolen senere. Derfor er det vigtigt, at små børn leger med tal. Matematikvanskeligheder kan reduceres betydeligt, hvis små børn lærer at forstå matematiksproget” - se mere på folkeskolen.dk. Det store fokus på netop matematikvanskeligheder og den tidlige indsats har fået flere til at sammenligne udviklingen af matematiske begreber med det at lære et fremmedsprog. Derfor siges det, at matematik er elevernes første fremmedsprog, og at der på det første år i matematik skal læres omkring 500 nye ord og begreber - se artikel om sproglig bevidsthed.

Matematikundervisningen starter således med sprog, fortsætter med sprog, udføres med sprog, formidles til andre med sprog og evalueres med sprog. Sprogfunktionen er en nødvendig faktor for at kunne forstå antalsbegreber over 4 - ved lavere antal opfatter barnet det spontant. Børn laver hele landskaber, når de hører matematikfortællinger, men problemet er, at billederne af og til er forkerte. Når de først er det, bliver det svært at komme videre i rækkefølgen, fordi det ene bygger oven på det næste. Rækkefølgen på ordene i en sætning styrer ofte forståelsen, og det gør rækkefølgen også i matematik.

Man kan sige, noget er lært, når man kan sætte sine erfaringer sammen, forstå det og kan bruge det i nye situationer. Børn får deres erfaringer fra hverdagssituationer og leg, og derfor er det vigtigt at tale om, tælle og lege med tal i hverdagen.

Matematik og numeracy

Literacy kaldes på det matematiske område for numeracy. For at kunne fungere godt i vort samfund i dag er det nødvendigt at have både gode Literacy-kompetencer og gode Numeracy-kompetencer. Numeracy handler om at kunne forstå og anvende matematik i hverdagsliv, arbejdsliv og samfundsliv.

Begrebet Numeracy er kun brugt ganske lidt på dansk. I stedet taler vi om ”matematiske kompetencer”. At have matematiske kompetencer vil sige, at man kan handle hensigtsmæssigt i situationer, der har med matematik at gøre. At være matematisk kompetent er andet og mere end at kunne lave regnestykker, og det læres mange andre steder end i klasserummet. Børn har, fra de er helt små, en umiddelbar opmærksomhed på tal og former, men disse kompetencer skal opøves og vedligeholdes, så børnene oplever glæde ved at lege med tal og matematiske begreber.

Den digitale platform er lavet for at understøtte arbejdet med at gøre børn og unge til matematisk kompetente mennesker.

Se mere om tidlig numeracy.

Powerpoint fra numeracydag - Frederiksberg Hallerne.