At kunne designe en bestemt form
Design handler om at kunne beskrive en given form eller skabe en given form. Børn lærer om mønstre, former og symmetri ved at genkende ligheder og forskelle og klippe og forme figurer i forskellige materialer. Mønstre oplever børnene i kunst, arkitektur og håndværk, der ofte er skabt ud fra den matematiske verden. Formen er vigtig, når de bygger togbaner, huse og huler. Håndværk er et godt udgangspunkt for at undersøge mønstre.
Eksempel
Børnene har fået et nyt byggemateriale, som er magnetisk. De er ved at pakke ud og undersøge alle brikkerne, hvilket fører til en naturlig snak om trekanter, firkanter, størrelser og farver. Børnene eksperimenterer med forskellige muligheder. Hvor højt kan man bygge? Hvordan kan de forskellige former sættes sammen? Kan man bygge flade figurer? Kan man bygge rumlige figurer?
Hvis børnene mangler en brik i deres byggeri, bliver de opfordret til at spørge deres venner ved fx at sige: “Jeg mangler en rød firkant”, eller “Jeg mangler en stor grøn trekant” eller “jeg mangler en lille gul trekant”.
I garderoben:
- Tal om former og figurer når tasken tømmes og pakkes – rund skål, firkantet madkasse og så videre.
- Tal om farverne og mønsteret på tøjet – vil du hænge den blå jakke op og de stribede sko ned…
Til samling:
- Hvordan sidder vi i gruppen i dag, som en cirkel, en ellipse, en firkant, en trekant eller???
- Hvor mange figurer, farver, mønstre mm. kan I se herinde – firkanter, cirkler, blå, ternet med mere.
Til spisning:
- Tal om formerne på servicet og madkasserne – vil du finde firkantede tallerkner, runde krus…
- Efter spisningen – vil du tørre det firkantede bord af og sætte de runde stole op med mere.
På legepladsen:
- Lad børnene sortere ting fra legepladsen i former og figurer, når de rydder op.
- Hvor mange forskellige figurer, farver, mønstre mm. kan I finde på legepladsen.
På gåturen:
- Kig efter former og figurer og tal med børnene omkring det. Lad børnene gå på figurjagt.
- Det samme er gældende med mønstre og farver.
Et tangram-puslespil er et gammelt kinesisk puslespil, der består af 7 brikker, som danner et kvadrat. Brikkerne har forskellige former og størrelser, og kan sættes sammen til forskellige figurer. Et sagn fortæller, at en kineser kaldet Tan for flere tusinde år siden tabte en byggesten, der gik i 7 dele. Da han samlede brudstykkerne, fandt han ud af, at der kunne skabes mange figurer ud af skårene. Så var spillet Tangram skabt se bilag 1 (lamineret og skåret ud) samt sættet i ”Numeracyboksen”.
Aktiviteter med tangrambrikkerne:
- Lad børnene lege med brikkerne og se om de kan samle en firkant og andre geometriske figurer
- Gem en af brikkerne under et stykke papir og vis lidt ad gangen og lad børnene gætte figuren
- Lad børnene tale om og bygge figurerne på bilag 2
- Aktiviteterne ”Tangram 1” og ”Tangram 2” fra ”Matematik 0.-3. klasse”. Eller lad børnene sidde om et bord to og to sammen med et sæt tangram brikker. I midten placeres der billeder af tangram figurer med bagsiden op. Et billede vendes og børnene skal sammen bygge figuren
- Stafet hvor billeder af figurerne er placeret i den ene ende og børnene står i den anden ende. Herefter løber de op og kigger på figuren og tilbage igen for at bygge figuren med brikkerne
- Gratis App med Tangram til iPads – ”Klodser – Klassisk logik-spil”
Lego eller centicubes er yderst velegnede til aktiviteterne, som er beskrevet i indledningen. Børnenes leg og i særdeleshed sproget omkring legen er med til at fremme forståelsen for mange af de almindelige ord, der forekommer i forbindelse med matematik, som for eksempel sammenligningsord (stor, større, størst) og forholdsord (på, over, under, bagved). Ud over den almindelige leg med klodserne ses herunder inspiration til lege med matematisk opmærksomhed.
Aktiviteter med Lego eller centicubes:
- Byg en figur og stil den i den ene ende af en bane ude eller inde. Lad børnene være sammen i grupper med en bunke klodser. Grupperne må nu sende et barn afsted ad gangen for at kigge på figuren og herefter løbe tilbage og bygge den. Med det samme et barn kommer retur må den næste løbe op og kigge på figuren. Sørg for at børnene hele tiden taler sammen
- Lad børnene være sammen to og to. Den ene bygger en figur, som den anden skal bygge magen til og herefter bytter de
- Lad børnene sortere og rydde op i klodserne – efter farve, størrelse, form osv.
- Lad børnene sidde overfor hinanden med en skærm mellem dem. Den ene bygger en figur og skal med ord få den anden til at bygge en figur magen til, herefter bytter de
- Sømbrætaktiviteter med elastikker hvor børnene selv og sammen former figurer. App - Geoboard, digitalt sømbræt med forskellige størrelser sømbræt og forskellige farver elastikker, hvor man kan farvelægge figurerne.
- Opgaver i forbindelse med perleplader – lav forskellige figurer, brug bestemte farver, lav tal eller bogstaver, fortæl hvor mange perler de må bruge på en side og så videre
- Børnene kan parvis designe perlekæder, hvor de skal danne den samme uden at se hinandens
- Børnene kan tegne efter ordre fra en voksen. Fortæl hvilke former og hvilke farver, der skal bruges for eksempel tegn en rød firkant. Lad børnene fortælle på skift, hvad der skal tegnes på papiret
- Tegn figurer på ryggen af hinanden og gæt hvad der tegnes
- Tal om former på tur i byen, naturen og legepladsen. Lad børnene finde og fortælle om former
- Lav naturbilleder og mønstre af naturmaterialer udenfor. Lav mønsterrækkefølger hvor børnene kan fortsætte på hinandens mønstre for eksempel blad-gren-blomst-blad-gren-blomst
- Lav udstillinger med mønstre fx symmetri i naturen – blade, blomster, sten og så videre.
Bilag 1 - Tangram brikker
Bilag 2 - Tangram figurer
Aktivitet "Tangram 1" og "Tangram 2"
Aktivitet "Figurer og plader til billedlotteri"
Ekstra aktiviteter - "Tegn de stiplede figurer"
Ekstra aktiviteter - "Farvelæg figurer"
Ekstra aktiviteter - "Find figuren der passer"