At lokalisere

Lokalisering handler om, hvor ting er placeret i rummet. Vi skaber mentale kort for at orien­tere os i omgivelserne. For at barnet skal kunne finde frem til et bestemt stykke legetøj, er bar­net nødt til at forestille sig, hvor legetøjet er placeret, og samtidig selv orientere sig i rummet for at gå i den rigtige retning mod det sted, hvor legetøjet står. At lære at finde rundt i omgivel­serne og vurdere muligheder og begrænsninger udvikles i børnenes lege og aktiviteter.

I det følgende eksempel løber Emil hen til en stol, kravler op på den og orienterer sig i forhold til, hvor højt han er oppe.

Eksempel

Emil elsker at løbe stærkt og hoppe ned. Han trykker sig helt op til væggen, for der skal fart på. “En, to, start”. Han løber hen til et bord og kravler op på det. Han vender sig om for at hoppe ned. Her står han så et stykke tid og kigger ned. “Der er godt nok langt ned!” Så vender han sig forsigtigt om og kravler ned. Han løber derefter hen til en pude. Han stiller sig på puden, siger “hop” og hopper.