At lokalisere
Lokalisering handler om, hvor ting er placeret i rummet. Vi skaber mentale kort for at orientere os i omgivelserne. For at barnet skal kunne finde frem til et bestemt stykke legetøj, er barnet nødt til at forestille sig, hvor legetøjet er placeret, og samtidig selv orientere sig i rummet for at gå i den rigtige retning mod det sted, hvor legetøjet står. At lære at finde rundt i omgivelserne og vurdere muligheder og begrænsninger udvikles i børnenes lege og aktiviteter.
I det følgende eksempel løber Emil hen til en stol, kravler op på den og orienterer sig i forhold til, hvor højt han er oppe.
Eksempel
Emil elsker at løbe stærkt og hoppe ned. Han trykker sig helt op til væggen, for der skal fart på. “En, to, start”. Han løber hen til et bord og kravler op på det. Han vender sig om for at hoppe ned. Her står han så et stykke tid og kigger ned. “Der er godt nok langt ned!” Så vender han sig forsigtigt om og kravler ned. Han løber derefter hen til en pude. Han stiller sig på puden, siger “hop” og hopper.
I garderoben:
- Tal om hvor tøjet/fodtøjet er, brug forholdsord til samtalen og lad også børnene bruge ordene.
- Tal om de forskellige børns rum, og leg gætteleg med hvis garderobe jeg tænker på.
Til samling:
- Lad børnene lukke øjnene og pege på de steder I nævner fx peg på vinduet, loftet og så videre.
- To børn går ud, mens de andre finder en ting, som skal gættes ved ja/nej spørgsmål.
Til spisning:
- Tal om hvordan man dækker bord, hvordan servicet er placeret i forhold til hinanden og så videre.
- Hvilken rækkefølge spiser man i, og hvor sætter man tingene hen, når man er færdig.
På legepladsen:
- Hvordan hentes alle legeredskaberne, og hvordan ryddes der op igen.
- Forhindringsbaner man kan gå gennem både med og uden bind for øjnene.
På gåturen:
- Kig efter skilte, der fungerer som vejvisere og tal om, hvad de forskellige skilte betyder.
- Lad børnene vise vej til en destination, eller hjem til dem selv på skift.
På jagt efter geometriske figurer, tal, ting i naturen og så videre.
Børnene inddeles i grupper af to, som får udleveret et ”Detektiv-ark” - se bilag 1. Alle grupper går på jagt indenfor eller udenfor efter de forskellige ting, der er afbilledet på pladerne.
Hver gang de ser en af tingene på pladerne krydser de af i skemaet, og tæller sammen til sidst. Tallene kan findes mange steder – på nummerplader, i bøger, på maskiner, på billeder og så videre.
Som evaluering tales der om de forskellige ting, hvor de er fundet, forskellen/ligheden mellem dem, hvad er der fundet mest af og så videre.
Den tomme plade kan anvendes til at børnene selv tegner/skriver ting de andre skal ud at finde.
Til disse aktiviteter anvendes bilag 2. Spillene kan anvendes på flere forskellige måder, det kan anvendes som et traditionelt vendespil eller som nedenstående forslag.
Andre muligheder med vendespil:
- Vendespillet lægges med bagsiden opad på gulvet eller udenfor. Alle børnene står bag en linje og når den voksne siger værsgo, løber børnene ud og trækker et kort og finder makkeren.
- Børnene trækker hvert et kort og skal nu finde deres makker uden at sige, hvad de har. De må spørge og tale om alt, de må bare ikke sige, hvad de har.
- Det ene sæt hænges op flere forskellige steder med en tilhørende plastiklomme. To og to sammen trækker børnene et af de andre kort og løber ud og finder makkeren. Herefter løber de tilbage til den voksne og får et nyt kort. Det gør ikke noget at der er flere sæt, og de dermed kommer til at løbe flere gange til samme sted.
- Tingfinder
- Blindebuk
- Tampen brænder
- Jorden er giftig
- Gæt hvad jeg tænker på i dette rum
- Skattejagt
- Tag billeder med en iPad og gå tilbage til gruppen. Herefter skal de andre finde ud af, hvor billedet er taget.