Særlig indsats

Elever, som har et opmærksomhedskrævende resultat i DVO (udvikling og afprøvning af procedure til identifikation af elever i risiko for dysleksi) og/eller den nationale test, skal følges nøje. Dette gælder også for elever, som er langt fra at opfylde opmærksomhedspunktet.

I nogle tilfælde kan en lokal indsats i form af tilpasset træningsmateriale, ekstra støtte i skoletiden, samarbejde med læsevejleder og forældrene være tilstrækkeligt. Det er vigtigt, at der opstilles præcise rammer og overkommelige mål for indsatsen, og at de involverede parter (elev, forældre og fagpersoner) med passende intervaller vurderer elevens udbytte. 

I andre tilfælde eller hvis en lokal indsats ikke har den ønskede effekt, kan læsekonsulenten eller relevante PPR-medarbejdere (tale-/hørekonsulent, pædagogisk konsulent, psykolog med videre) inddrages.

På netværksmødet er de individuelle iagttagelser/prøver af elevens læseudvikling - over tid - et vigtigt bidrag til at kvalificere de beslutninger og aftaler, der indgås - se test- og evalueringsmateriale, litteratur og links.

Elever, der er i risiko for dysleksi, det vil sige har under 12 rigtige, udtages til en individuel undersøgelse umiddelbart efter det mangelfulde resultat. I slutningen af 3. klasse eventuel begyndelsen af 4. klasse testes yderligere med de individuelle delprøver i DVO - (Værd at vide om ordblindhed - hent publikation). 

Det samlede testresultat drøftes af forældre, klasselærer, læsevejleder og eventuelt læsekonsulenten, og der tages stilling til det videre forløb. Der kan for eksempel være behov for yderligere afdækning af læsevanskelighederne, støtteundervisning, adgang til og brug af digitale hjælpemidler i form af oplæsnings- og skriveprogrammer, indmeldelse på Nota (ordblindebiblioteket) og så videre.

Ministeriets test: Ordblindetesten kan tages i forårsmånederne, hvis der ikke er andre åbenlyse forklaringer på elevens læsevanskelighed end ordblindhed (se særlig  indsats 5.- 6. klassetrin).

Det anbefales, at Ordblindetesten ikke tages tidligere end 4. klasse. Testen kan ikke stå alene men er et supplement til de forudgående iagttagelser, test og prøver. Det er desuden vigtigt, at de tiltag, som er sat i gang, afprøves i tilstrækkelig lang tid til at affekten kan vurderes. Se information om ordblindetesten.

Hvis der allerede er iværksat en særlig indsats, følges den naturligvis op og udbygges på baggrund af de nye resultater.