Overbygningen 7. - 9. klasse

Når eleverne møder i 7. klasse kan man forvente, at de har opnået en viden, der gør dem i stand til at demonstrere færdigheder inden for fagets kompetenceområder.

Undervisningen i tredje trinforløb bygger videre på det grundlag eleverne allerede har opnået, og der tilføjes ny viden og færdigheder.

Hverdagserfaringer og de erfaringer, eleverne får i skolen, er fortsat udgangspunktet for undervisningen. Eleverne bygger videre på deres forskellige matematikrelevante erfaringer gennem undersøgelser, opgaver, spil og temaer, hvor der arbejdes både mundtligt og skriftligt.

Det er lærerens opgave at planlægge og gennemføre en undervisning, der sigter på, at de enkelte elever gradvist udvikler deres intuitive matematikforståelse til matematisk begrebsdannelse. I de enkelte undervisningsforløb skal der indgå mål fra både de matematiske kompetencer og fra de tre stofområder.

Forældresamarbejde

Forældrene informeres løbende om elevens generelle faglige standpunkt og resultater af eventuelle tests. Den fremtidige handleplan aftales i samarbejde med forældrene.

Du kan som forældre stadig hjælpe dit barn til at forblive/blive glad for matematik ved at spørge ind til matematikundervisningen og matematikken i hverdagen, som for eksempel:

  • Budget, lommepenge, opsparing og økonomi
  • Investeringer
  • Beregninger fra nyhederne – stille spørgsmål og undres sammen
  • Indkøb, madlavning og opskrifter
  • Motion og forbrænding og så videre

Det pædagogiske personale og vejlederens rolle

  • Hverdagserfaringer og de erfaringer, eleverne får i skolen, er fortsat udgangspunktet for undervisningen.  
  • I udskolingen fortsættes og udbygges arbejdet med diverse repræsentationer sideløbende med at elevernes evne til at kommunikere både mundtligt og skriftligt får øget fokus. I det hele taget bør kommunikationen i faget vægtes yderligere med særlig opmærksomhed på faglig præcision.
  • Inddrage matematik i arbejdet med de øvrige kompetenceområder i udskolingen, i kreative og musiske udtryksformer, arbejdet med naturfaglige problemer, sprog, krop og bevægelse.
  • Matematiklæreren afholder matematiktest.
  • Matematikvejlederen deltager i gennemgang af testresultater med henblik på vejledning og eventuel videre kortlægning.
  • Sæt fokus på den positive feedback, men fremhæv også udfordringerne. Spørg ind til elevens oplevelse af testen. Fortæl, hvad testresultaterne betyder for eleven. Skal undervisningsplanen justeres? Skal der sættes nye læringsmål for eleven? Eller bekræfter resultatet, at kursen er rigtig?

Skolelederens rolle

  • Understøtte fokus på matematiske kompetencer i overgangen fra  mellemtrin til udskoling.
  • Understøtte personalets arbejde med matematik blandt andet ved at deltage i og observere arbejdet i klassen.
  • Understøtte matematikvejlederens arbejde i udskolingen ved at give mulighed for fælles planlægning, vejledning og undervisning.
  • Deltage i forældremøder om emnet.
  • Muliggøre og understøtte projekter om matematik i udskolingen og på hele skolen.
  • Understøtte opmærksomhed på udvikling af elevernes matematiske kompetencer. Herunder årshjul i matematik og matematiktest.
  • Sørge for at kontakte konsulenter og PPR ved behov.