Overgang fra børnehave til børnehaveklasse

Efteråret inden skolestart tilbydes alle børn, der har alderen til at begynde i børnehaveklasse en sprogvurdering inden skolestart. Hvis sprogvurderingsresultatet viser, at barnet har sproglige udfordringer i forhold til de fire sprogområder, sprogvurderingen undersøger, oprettes en handleplan for sprogindsatsen. Målet er at kvalificere barnets sproglige udvikling frem til skolestart. Forældrene gives vejledning i, hvordan de kan stimulere barnets sproglige udvikling i hjemmet.

Dagtilbud og Undervisning i Ringkøbing-Skjern Kommune har beskrevet principper og retningslinjer i forbindelse med overgange.

For alle overgange gælder, at det er den afgivende enhed, som informerer og involverer forældrene og forbereder børnene bedst muligt på overgangen. Den afgivende enhed indhenter forældrenes accept til at overdrage alle relevante oplysninger om barnet til den modtagende enhed.

Som udgangspunkt skal alle børn – eventuelt sammen med deres forældre – have mulighed for at besøge den modtagende kommunale enhed mindst en gang inden start.

Fra børnehave til børnehaveklasse/SFO er følgende retningslinjer afsættet for den gode overgang:

  • I det år hvor barnet fylder 5 år holdes i god tid en samtale med forældrene i børnehaven. Her søges opnået en fælles forståelse af barnets kompetencer og udviklingsniveau. Det er også her spørgsmålet om eventuel skoleudsættelse tages op.
  • Hvis forældrene ønsker, at barnet skal starte i skole i det følgende år, vil barnet indgå i en før-skolegruppe eller i et førskoleforløb, hvor barnet forberedes på skolestart gennem forskellige pædagogiske aktiviteter.
  • Der arrangeres besøg mellem før-skolegruppen og den eller de skoler, som børnene senere skal starte i.
  • Børn, som ikke har mulighed for at besøge deres kommende skole og SFO sammen med børnehaven, skal have mulighed for at besøge skolen sammen med en forælder.
  • Medarbejdere fra børnehaven deltager i overleveringssamtaler med medarbejdere fra skolen og SFO’en.
  • Børnehaven gør forældrene opmærksom på, at de efter ønske kan deltage i en individuel overleveringssamtale med repræsentanter fra børnehaven, skolen og SFO’en inden skolestart. Samtalen holdes, når klasserne er dannet.
  • I den lokale samarbejdsaftale beskrives det, hvorledes der mellem dagtilbud og skole kan afstemmes forventninger til børnenes udvikling og kompetencer inden skolestart.
  • Børnehaveklasselederne forudsættes at orientere sig i data (sprogvurderinger, børneprofiler og eventuelle fokuspunkter med videre), som indsamles i børnehaverne og stilles til rådighed for skolerne via Rambølls platform Hjernen og Hjertet.
  • Skolen inviterer forældre til kommende børnehaveklassebørn til informationsmøde på skolen.
  • Forældrene til hvert enkelt barn inviteres efter skolestart til en samtale med børnehaveklasselederen/en repræsentant fra SFO’en. Denne samtale kan foregå som efterårets skole-hjemsamtale.
  • Skole og dagtilbud holder et årligt evalueringsmøde om samarbejdet om overgange ifølge bestemmelserne i den lokale samarbejdsaftale. Personalet fra skolen giver – om muligt – en tilbagemelding til medarbejderne i børnehaverne om effekten af deres før-skolearbejde.


Danmarks Evalueringsinstituts hjemmeside findes artikler, rapporter og en video, som beskriver, vigtigheden af den gode overgang fra børnehave til skole, hvordan dagtilbud og skole på bedste vis kan støtte børns overgang og betydningen af forældreinddragelse:

Forældre kan støtte deres barns overgang på mange måder:

  • Ved at tale med barnet om dets forventninger og forestillinger om skolen.
  • Ved at downloade følgende bog til højtlæsning og snak om det spændende ved at skulle begynde i skole, Jubiii – jeg skal i skole – en historie om børns forventninger til skolen af Jytte Sidenmann (2005).