Anvendelse af it i matematikundervisningen

Udvikling og brug af digitale færdigheder indgår i faget matematik gennem hele skoleforløbet især gennem arbejdet med matematiske digitale værktøjer. Digitale værktøjer har forskellige formål i matematikundervisningen. De skal fungere stilladserende for elevernes læring af matematik blandt andet gennem undersøgende arbejde, som hjælpemiddel i løsning af problemer og opgaver, til informationssøgning og til kommunikation om og med matematik. Det er centralt i arbejdet med digitale værktøjer, at de bliver anvendt som elevernes tankeforlænger og ikke tankeerstatter. It anvendes som hjælpemiddel i problemløsning og anden opgaveløsning.

Med redskaber som CAS-programmer, dynamiske geometriprogrammer, funktionsprogrammer og regneark åbner der sig nye muligheder i arbejdet med matematik.

I Ringkøbing-Skjern Kommune anvendes primært programmerne fra office-pakken (Word, Excel og Wordmat) og et dynamisk geometriprogram. Derudover har kommunen købt adgang til www.matematik.gyldendal.dk fra juli 2016 til juli 2019.

På de forskellige trin vil der underIt i matematikundervisningen” henvises til en it-progressionsplan for alle fag, men her udspecificeret til matematikundervisningen fra 0. til 9. klasse - se it-progressionsplan.